Het was de naam die opviel. Een Belgische naam die klinkt als een klok: Vranken. Het zou ook de titel kunnen zijn van een detective of televisie serie. De drager van deze naam, Paul-François Vranken is de naamgever van een in Nederland niet zo bekend champagnemerk en de champagne heet, zoals gezegd, Vranken. De Belgisch entrepreneur richtte zijn vizier in 1975 op de gesloten champagne markt en creëerde het merk Vranken in 1985. Inmiddels is Vranken-Pommery Monopole de tweede Franse champagnegroep na LVMH.
De groep heeft vijf champagne merken: Vranken, Demoiselle, Charles Lafitte, Pommery incl. Cuvée Louise en POP en Hiedsieck & co Monopole. Pommery is de aanwinst uit 2002, sindsdien heet de groep Vranken Pommery Monopole (VPM). Pommery is het grootste merk van de groep, daarna komt Heidsieck & Co en weer daarachter Vranken en Demoiselle. Demoiselle is begonnen als een cuvée van Vranken. Charles Lafitte was oorspronkelijk een cognacmerk, de champagne kwam later. Dit maakt nieuwsgierig. Hoe komt het dat de Vranken champagne en de VPM groep in Nederland zo onbekend is?
Loek Fransen is areamanager van Vranken-Pommery. ‘Daar moet verandering in komen. VPM heeft de marketing en distributie in Nederland in eigen hand genomen. We willen de hele portfolio in de markt zetten en niet alleen Pommery, dus we gaan nu alles zelf doen. In het verleden was de portefeuille versnipperd over Nederlandse importeurs, maar dat willen we niet meer. Pommery is natuurlijk een premium merk waarvoor veel interesse bestaat. Demoiselle is een voordelige champagne en Vranken zit er tussenin, qua stijl en prijsstelling’.
Thierry Gasco
Paul-Francois Vranken is zo slim geweest een van de meeste befaamde cellar masters in dienst te nemen, Thierry Gasco. Deze man zet zijn handtekening op overtuigende wijze op de Pommery champagne. Domique Pichard is verantwoordelijk voor bijv. de Diamant champagne van Vranken met zijn stevige ‘yeasty’ stijl en de Tête de Cuvéé van Demoiselle. Deze champagnefles heeft een wat tapser toelopende fles met een fractie kleinere opening. De fles is karakteristiek en dat is de smaak ook. Een crèmerige mousse met frisse zuren in de neus waarbij tropische invloeden om de hoek komen kijken. Een Brut met een heel licht zoetje, zacht en fruitig. ‘Demoiselle, Lafitte en Vranken staan nu bij de Sligro en Pommery bij Gall & Gall. We zijn ons nu nog aan het oriënteren op de toekomst in Nederland. We doen nu bijvoorbeeld al rechtstreeks zaken met hotels.’
Vranken Pommery is beursgenoteerd (Euronext Brussel en Parijs). In 2004 had de groep een omzet van 261 miljoen Euro en in 2007 285 mln. De hoofdzetel bevindt zich in Reims, tot 2003 was het Epernay. Naast champagne verkoopt Vranken ook port onder de merknaam Rozès, en bezit het de exclusieve distributie van de rosé’s van Listel in de Camarque. Dit is nog niet alles, de portfolio omvat nog twee porthuizen (Terras do Griffo en sao Pedro), licht alcoholische mousserende fruitwijnen en Chateau La Gordonne uit de Provence. Het instapmodel van Chateau la Gordonne staat bij de Albert Heijn en is al diverse malen in de prijzen gevallen. De hogere cuvée’s zijn zowel in rood, wit als rosé uitzonderlijk elegant en laag alcoholisch met 12,5%. In die streek is dat toch meer uitzondering als regel. Er is ook nog een La Chapelle Gordonne rosé in een dikbuikige fles gemaakt van grenache en syrah. Van Listel, tenslotte, komen o.a. de vins de sables Franc de Pied. De rosé hiervan is een prachtige, krachtige eetwijn.
Vranken Pommery is een groot bedrijf met 628 employees en diverse brands. Paul-François Vranken heeft als Belg een nieuwe moloch gecreëerd in het zo traditionele champagnegebied. Het echtpaar Vranken, zijn vrouw werkt net zo hard mee, heeft inmiddels diverse Franse onderscheidingen ontvangen. Beiden hebben de Franse nationaliteit verkregen. De producten van Vranken Pommery Monopole bestrijken een brede range en hebben klasse. Een enorme prestatie.
Charlotte van Zummeren