Langs de A1 met Groupe LFE
Groupe LFE is een speler van formaat op de Nederlandse markt. Ooit begonnen als wijnhobby van een paar studenten in een Utrechtse kelder, is het bedrijf uitgegroeid tot vertegenwoordiger van zestig wijnhuizen over de hele wereld. Vanuit Maartensdijk wordt de markt bediend, als importeur en ook als agent. ‘Het kennen van de markt, onze cliënten en de pers houdt ons actief en alert’ aldus André Koopman. Deze immer zeer actieve marketing manager is een voorloper op persgebied ‘ik ken ze allemaal’ en Groupe LFE gaat mede daardoor op moderne wijze met de hedendaagse wijnjournalistiek om. ‘Enkel adverteren is niet meer van deze tijd, redactionele inhoud hoort er bij’.
Proeven in Eemnes
Proeverijen horen bij wijnbedrijven. En, zo zegt Koopman, ‘is het ook makkelijker voor iedereen dan dat we proefflessen het hele land doorsturen’. Groupe LFE heeft een grote betrokkenheid bij de retailmarkt, maar ook de vakhandel die de horeca bediend zit in het pakket. Het voordeel van het bedrijf is dat de range breed is, met een goede prijs/kwaliteitverhouding. LFE is een volwaardige dochter van de Castel Frères Groep en kan daardoor mede putten uit zestig jaar ervaring in wijnmaken, bottelen en distribueren. Via LFE’s eigen dochter South Africa Pty kent ook de Zuid Afrikaanse markt geen geheimen voor de groep. Kortom, we worden steeds benieuwder naar wat er vandaag ter tafel staat in dit hotel de witte Bergen bij Eemnes. De proefzaal ligt achter het wegrestaurant, wat altijd een aanblik geeft op divers en nondescript publiek.
De tasting
Snel voelen we ons gelukkig meer thuis als we bekenden zien en de flessen ter tafel. Als eerste stuit ik op een product wat door Groupe LFE zelf wordt betiteld als kookwijn. Petflessen van anderhalve liter met rode en witte wijn van nog geen drie Euro. ‘Perfect als kookwijn. Van der Valk zet ze binnenkort in alle keukens want ze willen daar geen glas meer’. Kookwijn? Met elf procent kan dat best iets meer zijn, toch? Er worden uiteraard geen druivenrassen bij deze vin de table genoemd, maar de titel Vin de Soif of doordrinkwijn is van toepassing. Het is niet uit te sluiten dat menig pizzeria in karafjes dit soort wijn schenkt. ‘La Villageoise is een succes in Frankrijk’. Waarom hier ook nier in deze crisistijd, zou je gaan denken.
Het tweede product was genoegzaam ‘binnenkomt’ is Cata Rosa Rosado uit Navarra. Stevig, veel fruit, echt wijn, geen zuurtjeswater. ‘Deze wijn loopt altijd als een speer in de zomer, daarna wordt het ietsminder maar nog steeds goed’. Een mooie rosé voor wederom een paar Euro’s. Je moet ze maar zien te vinden. Ook in de nieuwe wereld zijn prijs/kwaliteit toppers als Esk Valley en Villa Maria uit Nieuw Zeeland present. Nieuw is de Nepenthe en Mc Guigan uit Adelaïde Hills en Barossa Valley. Adelaïde Hills brengt net die frisse bite in wijnen, die we soms node missen bij Australische wijnen.
Loredona van Delicato uit Californië brengt nu wijnen van genummerde lots, om ze daarmee nog meer typiciteit te geven. De labels zijn mooi vormgegeven en de pinot noir en chardonnay zal menig liefhebber plezieren.
Bij het Rioja huis Marques de Cacares raadt Koopman, die me de hele proeftocht vergezelt, me aan de Blanco Barrel Fermented Antea te proberen. Houtgelafgerde witte rioja’s kunnen het effect hebben van een te zwaar opgemaakte vrouw – ‘overdun’ zogezegd -, maar deze is perfect in balans. Weingut Anselmann mag niet missen in dit lijstje, want daar is ieder product een revelatie.
Tot slot
Waarschijnlijk overbodig om te melden dat deze opsomming niet uitputtend is. Het proefboekje met de mooie grote letters op de cover stond aardig vol, te veel voor één bezoek. Groupe LFE is actief naar wijnjournalisten toe, een groot deel van het assortiment was daarom al bekend. Toch zijn er altijd weer nieuwe dingen te vinden. En dat hoort ook bij een bedrijf dat ‘building winning wines together’ als motto heeft. Zoals ook deze week weer bleek met de aankoop van Te Awa wines door Villa Maria, Groupe LFE makt de juiste keuzes om ‘wining wines’ binnen te halen.
Charlotte van Zummeren