Nieuwe CEO Wines of South Africa
Wines of South Africa ,WOSA, heeft een nieuwe CEO benoemd. Het is de internationale marketingspecialiste Siobhan Thompson die met ingang van november Sue Birch zal opvolgen. WOSA-voorzitter Johann Krige liet weten dat zijn organisatie ernaar uitkijkt om iemand van het kaliber als Thompson met haar internationale marketingervaring aan het hoofd te krijgen om voort te bouwen op de belangrijk bijdrage die Birch geleverd heeft. ‘Ze is een zeer gerespecteerde, resultaatgerichte marketingprofessional. Haar uitgebreide ervaring met zowel traditionele als zich ontwikkelende markten en haar kennis van de alcoholbranche wekken groot vertrouwen.
We zien uit naar haar leiding bij het verder brengen van Zuid-Afrikaanse wijn naar de volgende opwindende fase op het internationale toneel.’ Birch blijft aan tot het eind van het jaar om een geruisloze overdracht te garanderen. Daarna stapt ze na 13 jaar CEO van WOSA te zijn geweest over naar de private sector.
Thompson is sinds 2010 hoofd internationale marketing geweest bij Distell voor Amarula en andere likeuren van het bedrijf. Onder haar leiding is Amarula door internationale analisten van de drankensector bij herhaling gerangschikt als een van ‘s werelds snelst groeiende likeurmerken. Haar bemoeienis met het merk gaat echter vele jaren verder terug waarin ze het op voortvarende wijze globaal wist te positioneren in zowel ontwikkelde als opkomende makten.
Voordien was Thompson bij Distell algemeen groepmarketingmanager voor brandy en cognac, waaronder Bisquit. Ook werkte ze enkele jaren als marketer voor de mousserende wijnen van het bedrijf en was ze verantwoordelijk voor de lancering van de luxe Pongracz Desiderius Cap Classique. Voordat ze in 2001 bij Distell in dienst trad, was ze verantwoordelijk voor marketing en public relations bij de Universiteit van Kaapstad.
Haar uitgebreide marketingervaring strekt zich uit van consumentenproducten met snelle omloop tot cosmetica. Ze begon haar beroepsloopbaan als marktonderzoekster, eerst voor Research Surveys en later voor Nielsen.
Thompson behaalde een graad in marketing en voltooide het programma Advanced Marketing Strategy van de Manchester Business School.