Amstelveen Culinair
Het gonsde al de hele week bij de betrokken horecazaken ‘komen er genoeg mensen?’ en ‘is het weer wel goed?’. Voor het eerst in de geschiedenis van Amstelveen werd een culinair evenement gehouden op het Stadshart. Drie dagen lang was het winkelcentrum van Amstelveen een wine-and-food hotspot, met als één van de hoogtepunten een chique fundraisingsdiner in het Cobra museum. Hier volgt een impressie van uw wijn- en culinair journalist.
Alles wat voor het eerst gebeurt, is eng. Het doel, een instrumentenfonds, was natuurlijk zeer aansprekend. Maar, de restaurants moesten wel investeren in voedsel en drank, materiaal en personeel. Joop Siemers, mede-organisator namens de Lions: ’we hadden al langer het idee om iets culinairs te organiseren. Het ook echt doen is natuurlijk een tweede. De Lions gingen een samenwerking aan met het Stadspleinfestival ‘dat was een noodgedwongen, of beter gezegd, positief gedwongen samenwerking. De gemeente geeft maar één vergunning af voor een evenement als dit, dus we moesten met elkaar in zee. Dat is enorm goed bevallen.’ Tien restaurants in Amstelveen en Ouderkerk verleenden hun medewerking en vrijdag de dertiende – nomen est omen – is het dan zover. Amstelveen Culinair opende met een netwerkborrel in de tenten van alle aangesloten restaurants. Er was zelfs de hoop dat het Guinness Book of Records gehaald kon worden als er meer dan 1133 aanwezigen waren. Het exacte aantal bezoekers is nog niet bekend, maar het enthousiasme was dáár. Frans Huissen van de Vrijwilligerscentrale Amstelland hield o.a. een gloedvol betoog voor zijn gasten bij de tent van de Winekitchen. Vrijdag en ook zaterdag was alleen het weer niet best. Ondanks dit feit werd het festival blijmoedig geopend. Siemers ‘dit was nu een voorbeeld van iets negatiefs omdraaien naar een win-win situatie. Ieder restaurant plaatste de afgiftebalie naar achteren, zodat in de tenten genoeg plek was om droog te staan’. De vrijdag en de zaterdag bleken publiekstrekkers te zijn, ondanks het cancelen van het Metropole orkest wegens horizontale slagregens.
Infomarkt
Op zaterdagmiddag stond een nevenmarkt met stands van de Vrijwilligerscentrale en diverse koren en andere activiteiten in Amstelveen aan de Rembrandtwegzijde van het stadshart. Op het stadsplein stond net zoals vrijdag in het midden een grote tent van Popov, met aan weerszijden de tenten van resp. BLVD Café, The Winekitchen, Paardenburg, Lute, 8cht, Kokusai, ’t Deurtje, Brasserie ’t Hert, Aan de Poel en Lemon Grass. Voor het podium van het Stadsplein festival stonden stoelen om de optredens te zien. Optredens die ook als een pop-up in het winkelcentrum verschenen, zo stonden de dames van Bras Babes enthousiasmerend te spelen naast de ingang van de Bijenkorf. De muziek bracht gezelligheid en dat was te zien aan de vele mensen bij de tenten. Ieder restaurant presenteerde een drietal gerechtjes op het menu. De huiswijnen van alle restaurants werden verzorgd door De Gouden Ton, maar er was uiteraard ook eigen invulling van de wijnkaart. Aan de gerechtjes kon je signatuur van de aanbieder zien. Zo had BLVD o.a. een clubsandwich op de kaart, The Winekitchen brandade van makreel, Lute kingkrabstaart Yakitoristijl, Kokusai bood sushi aan en Aan de Poel een crostini met stoofpotje van lamsvlees.
Zaterdagavond was het fundraisingsdiner in het Cobra museum, de kaarten hiervoor waren al maanden ervoor uitverkocht. Diverse bedrijven kochten een tafel met plaats voor tien personen en verschenen met hun gasten in ‘tenue de ville’ in het Cobra museum. ‘Tout Amstelveen’ was aanwezig. Wethouder John Levie, directeur Jantien Westerveld van de muziek- en dansschool, oud-hoofdredacteur van het Amstelveens Nieuwsblad Henk Godthelp met echtgenote en Jan de Groot van advocatenkantoor LamersdeGroot. Het diner op sterrenniveau werd verzorgd door Lute en Aan de Poel en omlijst met muzikale optredens van de Opera Familia en Joke & Jean. Sommelier Lennart van Aan de Poel gaf leiding aan twintig perfect bedienende ROC-scholieren. De veiling van o.a. kunststukken, een olympisch shirt, een workshop bij Ans Markus, het unieke object ‘La Boule’ van Villeroy en Boch bracht ruim veertienduizend Euro op. Iets waar de organisatie bijzonder blij mee was.
Zondag liet de koperen knoeperd haar gezicht weer zien en het effect was direct meetbaar op het Stadsplein. Je kon zowat over de hoofden lopen zonder dat het vervelend werd. Een blijheid trok over het Stadshart. Siemers ‘Toch is er zaterdag een giga omzet gedraaid door de restaurants. Ze zijn echt tevreden, het weer heeft ze geen parten gespeeld’. Zondag is het genieten geblazen voor iedereen. Luidkeels meezingen met Smartlappenkoor Ongekend Sentiment en proeven van de lekkere gerechtjes. Amstelveners blijken, in navolging van vele bezoekers van soortgelijke evenementen in het land, een ‘innemend’ volkje.
En wat nu? Geeft dit aanleiding tot een vervolg? Siemers ‘Het is allemaal goed gekomen, maar het bleek lastig om een fundraisingsdiner te organiseren tegelijk met Amstelveen Culinair. Dus ja, we willen het nog een keer doen maar dan in afgeslankte vorm’. En ‘het was een klus van jewelste, die een jaar heeft geduurd met tientallen vrijwilligers. Never a dull moment. Mét succes: Warenka van der Heijden van Q check heeft dit festival nu al hét beste evenement ooit van Amstelveen genoemd’.
Amstelveen kan trots zijn op de Lions, de muziek- en dansschool en de deelnemende restaurants. De sfeer was overal top, dit bleek al doordat drukbezette topchefs als Stefan van Sprang van Aan de Poel en Peter Lute van Lute persoonlijk aanwezig waren om mee te helpen. De ‘prijs’ voor de mooiste restauranttent gaat naar The Winekitchen. Remco en Jessica Snoek slaagden erin de ambiance van hun ‘stenen’ restaurant op bijna identieke wijze weer te geven. Het Amstelveen Culinair was een feest. Chapeau!
Charlotte van Zummeren
Dit artikel is 18 september jl. gepubliceerd in het Amstelveens Nieuwsblad
Foto’s: Remco Snoek van de Winekitchen en Stefan van Sprang van Aan de Poel