De NL online wijnverkoop | Van instap tot premium

Vijf jaar geleden schreef ondergetekende voor de kopstudie Weinakademiker een scriptie over de online wijnhandel in Nederland. Het doel was te bezien of er in Nederland een plek voor een wijnwebshop met premiumwijnen en daarvoor werd de online wijnhandel onder de loep genomen. Vijf jaar geleden waren er geen recente cijfers, de laatste dateerden van een paar jaar daarvoor. De harde cijfers op basis van de accijns die het Productschap Wijn jaarlijks publiceerden verdwenen met het opheffen van het productschap. De cijfers uit de scriptie waren dus of gedateerd of gebaseerd op bronnen uit de supermarktwereld en de wijnhandel.

Toch blijkt er veel behoefte te bestaan aan cijfers voor de online-verkoop. Tot op de dag van vandaag wordt deze scriptie door studenten en de vakhandel opgevraagd. Uit de research bleek dat 10 tot 12% online gekocht wordt. Verder bleek dat die verkoop juist gebeurde bij online aanbieders zònder een fysieke winkel. Supermarkten hebben een groot deel van de NL-wijnverkoop in handen, naar verluidt 80%. Toch hebben de supermarkten niet de overhand in de online-verkoop. Consumenten blijken enorm trouw aan websites van kleine aanbieders met een constant aanbod, sites die zij al kenden. Eenmaal klant, blijven zij trouw.

Anno 2021, met bijna negen maanden lockdown achter de rug, is de verkoop van wijn aan consumenten enorm gestegen. Naar verluidt met 20%. Dat heeft natuurlijk te maken met het sluiten van de horeca. Die verkoop gebeurt vooral bij de fysieke supermarkten, niet online. Meerdere importeurs bieden hun horeca-wijnen nu wel online aan.

E-Luscious met Colaris, Wijnbeurs, Wijnvoordeel en Wijnoutlet – tegenwoordig onderdeel van Wijnvoordeel – zal ongetwijfeld hogere verkoopcijfers halen. Uit de cijfers en de bronnen van toen bleek dat meer dan 50% van de online-wijnaankopen bij E-Luscious plaatsvinden. Dat zal anno 2021 én met de lockdown alleen maar zijn toegenomen. E-Luscious is grofweg in te delen als webshop voor hogere wijnen (Colaris), de middencategorie (Wijnbeurs) en instapwijnen (Wijnvoordeel). Door de bank genomen vind je bij Colaris o.a. top-Bordeaux, bij de Wijnbeurs appellationwijnen en bij Wijnvoordeel instapwijnen. Met de komst van General Manager Spike Huisman wordt er bij Wijnvoordeel een hogere wijnkaart getrokken met bijvoorbeeld de wijnen van Heritage d’Or – appellationwijnen uit de Bourgogne van zeer goede kwaliteit – en de Bardoneccca wijnen uit de hak van Italië. E-Luscious heeft een divers en gevarieerd aanbod en kan iedere consument bedienen.

Onlangs is er voor het eerst in Nederland een website gelanceerd voor de verkoop van premium wijnen: VinVinWines. Dit initiatief van Corinne Hofland, Marcel Just de la Paisières en Frank Laurentius biedt topwijnen aan; van Hugel tot Jolivet, van d’Henri tot Högl. Dit is een site voor de luxe wijnliefhebber voor wie de prijs geen obstakel is. Uit de scriptie bleek dat van de online wijnkopers 10% tot deze connaisseurs gerekend kan worden.

Terug naar de cijfers. Nederlanders drinken nu een kleine 23 liter per jaar en de gemiddelde prijs van een verkochte fles wijn is € 3,50. Uitgaande van 17 miljoen inwoners kom je dan uit op een kleine 1400 miljoen bruto omzet per jaar. 12% online verkoop komt uit op 168 miljoen waarvan naar verluidt meer dan de helft voor E-Luscious is. De connaisseursmarkt is 10% van de wijnverkoop. Online aanbieders van premiumwijnen zouden van de online-wijntaart dus een aardige hap kunnen nemen.

Hoe je het ook wendt of keert, van instap tot premium wijnen, op de NL online-wijnverkoop is plek voor alle categorieën.

 

Charlotte van Zummeren WA

Nota bene: de cijfers over de wijnhandel in Nederland verschillen nogal, een feit waar ik bij het schrijven van de scriptie hoteldebotel van werd. Mochten de cijfers hierboven ook niet helemaal consistent zijn… dat kan kloppen.

 

Foto: Unsplash @Sergej Zolkin


Rubriek(en):
Columns
Hoofdmenu
error: Copyright 2022 | Winebusiness.nl