FD biedt aardig Inkijkje in de wijnwereld
In het Financieele Dagblad van 19 augustus geeft journalist Job Woudt een aardig inkijkje in de mondiale wijnwereld. Aanleiding hiervoor is de overnamestrijd om Treasure Wine Estates, de eigenaar van merken als Lindeman’s, Penfolds en Berringer. TWE is met een jaaromzet van € 1,2 miljard één van de grootste wijngroepen ter wereld, hoewel het concern maar 2% van de wereldmarkt in handen heeft.
En die markt is groot met een geschatte omzet van 220 miljard en ruim een miljoen producenten. Dit laatste aantal geeft ook de versnippering van de wijnwereld aan, een versnippering die voor iedere wijnprofessional voelbaar is door de lage marges in de branche. Andere grote producenten zijn Barefoot uit Californië met ruim 200 miljoen flessen, buurman Gallo met 180 miljoen flessen en een omzet € 2,7 miljard, Conch y Toro met 165 miljoen flessen en een omzet van 0,7 miljard, gevolgd in willekeurige volgorde door Hardys, Yellow Tail, Robert Mondavi, Sutter Home, Lindemans, Beringer en Jacob’s Creek.
Woudt citeert Bart Meerstadt, sinds dit voorjaar CEO van Baarsma Wine Group en daarvoor PD van de NS. Meerstadt denkt net zoals Paul Koks van M.P. wines dat consolidatie in de wijnwereld mogelijk is, hoewel hij wel degelijk het terroir gebonden karakter van wijn aanstipt. Koks meent dat in de productie van wijn, de uitwisseling van kennis en innovaties als wel de supply chain meer synergie te halen is. Merkwaardigerwijs noemt hij de botteling op het eigen chateau als iets wat niet efficiënt geregeld is. Botteling op het eigen chateau is een groot verworven goed in de oude wereld en daarnaast zijn er talloze mobiele bottelarijen actief.
Het artikel vervolgt dat in de nieuwe wereld veel meer bulkproductie is, waar de wijn met enorme transporten lokaal gebotteld wordt. In deze landen, zo wordt gesteld, is de consolidatie verder gevorderd. Want, zo is de redenering, wijnproducenten zouden net zo’n grote marges willen halen als bier-, koffie- of colaproducenten.
Baarsma Wine Group wordt omschreven als de grootste wijnfirma in Nederland. Baarsma is niet alleen importeur, het bedrijf heeft een eigen bottelarij en exploiteert eigen wijnmerken zoals Canei. Van de vier gedronken glazen wijn in Nederland komt er één van Baarsma. Albert Heijn tenslotte is de supermarkt waar volgens dit artikel de meeste wijn gekocht wordt.
Twee lezenswaardige artikelen in het Financieele Dagblad, al wordt er abusievelijk gesproken over negenlitervaten i.p.v. negen liter dozen met 12 flessen. Voor degenen die zich registreren is het artikel te lezen op www.fd.nl Zoeken naar: wijnproducenten.
Bron: Het Financieele Dagblad