Afgelopen zomer vulde het nieuws de kolommen van Winebusiness.nl: het faillissement van Dirkzwager sloeg in als een bom. De teloorgang van de Mitra vloeide als een inktvlek uit naar de andere takken binnen het immense concern en de consequenties waren groot. Velen verloren hun baan. Sommigen vonden een nieuwe job, anderen zitten nog steeds thuis. De hele portefeuille met wijnhuizen werd opgeschud en herverdeeld onder diverse importeurs. Het blad Winelife bombardeerde de eigenaar van het Twentse familiebedrijf De Monnik Dranken in het laatste nummer tot nummer drie van de jaarlijkse Winelife Hotlist én tot spekkoper van de herverdeling van de activiteiten van Dirkzwager. De Monnik Dranken nam namelijk een aantal merk activiteiten van Intercaves over plús een stel groothandelsactiviteiten van Delcave. Last but not least kocht het bedrijf het aandelenpakket wat de Dirkzwager groep in De Monnik zelf had. Hierdoor werd De Monnik Dranken weer een 100 % familiebedrijf. Reden voor Winebusiness.nl om eens op onderzoek uit te gaan. Eenmaal gearriveerd worden we in Oldenzaal ontvangen op een stralende, koude novemberwoensdag.
Familie
Zoon en beoogd opvolger Luuk Olde Monnikhof, een frisse, jonge bijna-dertiger, gaat voor en wijst naar het puntdak op het kantoorgedeelte van het bedrijf ‘Dat hebben we bewust gedaan. Geen enkel bedrijfspand heeft een puntdak. Hiermee willen we het familiekarakter van ons bedrijf benadrukken. Wij zijn tukkers. Hard werken kan hand in hand gaan met informele en gezellige bedrijfscultuur’. De 13 vrachtwagen die het bedrijf dag-in-dag-uit door het land heeft rijden, manoeuvreren hun vehikels door de speciale ingang rechts van het kantoor onder het puntdak door om daarna in het magazijn gedeelte te belanden.
De Monnik Dranken is een groot bedrijf. Begonnen in 1918 door de overgrootvader van Luuk, Hendrik, legt De Monnik zich toe op de verkoop van limonade in Oldenzaal en omstreken en groeide gestaag groter. In 1939 werd de officiële naam: De Monnik distilleerderij, limonadefabriek en groothandel in dranken. In 1945 namen de twee zonen van Hendrik, Henk en Jan, het bedrijf over. De verdergaande groei leidde ertoe dat vanaf 1970 door het hele land werd geleverd. Ook de samenwerking met Grolsch is dan al stevig, De Monnik is al decennia agent en leverancier in de regio Oldenzaal. Luuk wijst intussen naar een oude distilleerketen die bij de ingang van het bedrijf staat ‘Kijk, dit was letterlijk ketel nummer één, maar met het distilleren zijn we gestopt in 1975’.
Dirkzwager
In 1979 komt de zoon van Henk, Hans, in het bedrijf. In 1986 neemt hij de aandelen over van zijn vader. Oom Jan verkoopt op zijn beurt zijn aandelen in 1987 aan Dirkzwager. In de jaren daaropvolgend doet De Monnik zaken met de verschillende takken van Dirkzwager en wordt het de huisleverancier van Mitra vanaf medio 2015. Dat heeft o.a. geleid tot de huidige stand van zaken ‘Wij zijn nu ook één van de grootste schuldeisers van Dirkzwager’. Dit heeft ermee te maken dat de leveringen aan de 21 Mitra’s die eigendom waren van Dirkzwager onbetaald zijn gebleven, dat is nu een grote lastenpost. De Monnik Dranken is wel ontzettend blij met de doorstart van Mitra in samenwerking met de Mitra franchisers. Met de oprichting van Mitra Retail B.V. staat er een structuur voor de toekomst waarbij De Monnik 50% van de aandelen van de formule in beheer heeft en de andere 50% van de aandelen toebehoort aan de ondernemers, de franchisers van Mitra.
In 2007 werd er verhuisd naar de huidige locatie inclusief een veel groter magazijn, een opslagruimte die overigens afgelopen jaar wéér werd uitgebreid. In 2011 nam De Monnik de activiteiten van Figee Wijnimport over en werd daardoor gelijk importeur van mooie wijnhuizen als het Chileense Ventisquero, Bodegas Carrau uit Uruguay en het Argentijnse Andeluna Cellars. ‘Hierdoor zijn we méér en méér wijnimporteur geworden. Wijn neemt nu bijna de helft van onze portfolio in. Dit is ook iets wat we graag wilden.’
Luuk gaat voor naar het immense magazijn. Iedereen die we tegenkomen groet ons. Om alles afgeleverd te krijgen werkt het magazijnpersoneel dagelijks in twee shifts en ook op zaterdag is het kantoor open. ‘Onze activiteiten behelzen drie onderdelen: groothandel – het assortiment bestaat uit 9500 producten, exclusiviteit geldt voor 1500 SKU’s (stock keeping units) – importeur – van veel gedistilleerd waaronder veel malt whisky’s en uiteraard wijn – en met een mooi woord ‘brand builder’. We hebben rond de veertig merken die we actief promoten..’ Daar valt dus ook wijn onder, een activiteit die De Monnik dit jaar versneld heeft moeten opvoeren. ‘De bedoeling was dat we de wijnhuizen van Delcave en Intercaves zacht zouden overnemen, rustig en met beleid’. Door het faillissement van Dirkzwager belandden een aantal huizen met een klap in de schoot van De Monnik. Het is allemaal wel gelukt, ook doordat Joke Holster en Robert Handjes nu voor De Monnik werken en een en ander hebben begeleid. ‘Maar het was een hectisch jaar’. In de kantine ‘degenen die in de avonddienst werken, bieden we een maaltijd aan’ worden we intussen begroet door zo’n twintig mensen in identieke bedrijfskleding. Ook bij de orderafdeling vindt iedereen tijd, hoewel ondertussen driftig gesprekken aan het voeren, om vriendelijk te groeten. Bij het brand builden horen ook de vele club- en party drinks die De Monnik levert. Zoals de shooter Kleine Feigling die sinds de introductie in de vorige eeuw een doorslaand succes is geworden. Daarnaast worden de sterke dranken goed in de markt gezet.
Vierde generatie
Luuk Olde Monnikhof zal de vierde generatie worden die het bedrijf gaat leiden Hij heeft een MSc marketing en sales in London gehaald en in Schotland stage gelopen. Binnen De Monnik is hij nu verantwoordelijk voor de marketing en sales. Op mijn vraag of hij iets merkt van de groeiende anti-alcohol houding in Nederland antwoordt hij ‘we merken dat er minder wordt gedronken, maar dat er wel van betere kwaliteit wordt genoten ’. Luuk heeft de vinologen opleiding doorlopen ‘ik weet niet of ik eraan toe kom alle examens te doen.’ Dat hij het druk heeft, is duidelijk. Door de twee shifts per dag in het naastgelegen magazijn is er altijd reuring in het bedrijf en de business zit hem met liefde in het bloed. ‘Ik ben gek van FC Twente en voetballen, maar de meeste tijd gaat naar De Monnik.’ Vader en directeur Hans was vandaag wegens verplichtingen buiten de deur, want ondanks de flinke scheur in de broek die De Monnik heeft opgelopen door het debacle van Dirkzwager van dit jaar, gaat het zakelijke leven gewoon door. Twente is een prachtige streek en De Monnik een waardig liquide vertegenwoordiger van de vriendelijke tukkers. A‘j kniene hebt, he’j ok köttels is een waarheid als een koe. Het was een mooi bezoek.
Charlotte van Zummeren