Anne Marie Nijhoff (25) van restaurant La Provence in Driebergen is de winnaar van de 19de editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 en mag zich de beste jonge gastvrouw van Nederland noemen. De uitreiking vond dit jaar digitaal plaats, tegelijkertijd met de lancering van Lekker500 2021.
Na een spannende theoriedag met 19 kandidaten die door de strenge voorselectie kwamen, bestaande uit een theorietest over gastheerschap en warenkennis, ging slechts een selectie van 10 kandidaten door naar de volgende ronde. Deze 10 finalisten werden door de vakjury bezocht in het restaurant waar zij werkzaam zijn en zij moesten zich daarnaast tijdens de finaledag op het ROC Mondriaan in Den Haag van hun beste kant laten zien. De 25-jarige Anne Marie behaalde op alle vlakken de hoogste score en laat hiermee de overige jonge horecatalenten achter zich. Zij ging niet alleen met deze prachtige titel naar huis, maar ontving ook de wisseltrofee, een fles Hennessy Paradis t.w.v. €1.100 en een geldprijs van maar liefst €2.500. Verder mag Anne Marie een studiebezoek brengen aan Hennessy’s befaamde Château de Bagnolet.
Juryvoorzitter Edwin Raben: “Het niveau en de ambitie was hoger dan vorig jaar en vooral de dames presteerden deze editie buitengewoon goed. De wil om te winnen was dit jaar groter, maar de sfeer onder de kandidaten bleef vriendschappelijk. We mogen als Nationale Horeca trots zijn op dit sterke deelnemersveld.”
De 10 finalisten op rij
- Anne Marie Nijhoff – La Provence, Driebergen
- Esmee Timmer – Onder de Linden, Aduard
- Jennifer Takkenberg – Vigor, Vught
- Jasper de Jong – De Treeswijkhoeve, Waalre (wildcard Alliance Gastronomique)
- Lisette Fredriks – Os en Peper by Ard, Zwolle
- Daphne van den Hoven – Olivijn, Haarlem (wildcard Les Patrons Cuisiniers)
- Paul Geerts – Ratatouille Food & Wine, Haarlem
- Stijn de Boer – Sukade, Meppel
- Anjun Chen – Renao, Arnhem (wildcard Fine Eastern Restaurants)
- Julius Wever – Fris, Haarlem (wildcard Jeunes Restaurateurs)
Digitale uitreiking
Als gevolg van de coronacrisis, werd de uitreiking dit jaar anders georganiseerd dan voorgaande jaren. Anne Marie werd bekroond met deze felbegeerde titel tijdens de digitale uitreiking van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 en de lancering van restaurantgids Lekker500 editie 2021. De uitreiking vond digitaal plaats, waarbij de winnaar live op thuislocatie werd verrast met de prijs door presentator Winston Gerschtanowitz die speciaal is afgereisd naar Driebergen. Anne Marie: “Dit is de tweede keer dat ik meedeed aan deze wedstrijd. Tijdens het proces heb ik enorm veel geleerd. Ik kijk ernaar uit om deze prestigieuze titel aankomend jaar te vertegenwoordigen en roep iedereen op om zich in te schrijven voor de volgende editie, omdat de kennis en contacten zo waardevol zijn. Laten we hopen dat we ons vak weer snel mogen uitoefenen.”
De juryleden
De vakjury onder leiding van top-sommelier en wijndocent Edwin Raben bestond dit jaar uit Algemeen directeur Moët Hennessy Bob Bron; de nestor van de Nederlandse gastronomie Cees Helder; journalist Willem Kool van De Telegraaf; eigenaar Restaurant, Hotel & Spa Savarin en voorzitter Stichting Samenwerking Gastronomische 4 Patrick van Zuiden; SVH Meestergastvrouw van restaurant Bij Jef – Nadine Mögling en de voorzitters van de G4: Gerard Wollerich namens Alliance Gastronomique, Marko Karelse namens JRE-Jeunes Restaurateurs, Frank Visser voor Les Patrons Cuisiniers en Michael Hu namens de Fine Eastern Restaurants. Daarnaast zitten oud-winnaars Tim Wellenberg (2019) en Sébastian van Zuiden (2018), Lekker500 hoofdredacteur Annelies Pijper en voormalig voorzitter Alliance Gastronomique Marc van Gulick in de jury. Dit jaar is general manager van Famous Flavours Lex Gasseling als jurylid aan het team toegevoegd.
Oud-winnaar
Tim Wellenberg, winnaar van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2019 en dit jaar jurylid, kijkt positief terug op de titel die hij vorig jaar behaalde. “Het is dé wedstrijd waar je als jong talent je kennis en vaardigheden kan meten zodat je weet waar je staat. En door onder meer de masterclasses doe je ook kennis op. De media-aandacht als je de prijs wint is ongekend en is niet alleen voor jezelf fantastisch, maar straalt ook af op je werkgever.”
Over de prijs
Om het Nederlandse gastheerschap naar een hoger niveau te tillen, is in 1999 de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs opgericht. Het doel is om kundig, vriendelijk en enthousiast gastheerschap te bevorderen. Onder de vlag van deze titel werken Alliance Gastronomique, JRE-Jeunes Restaurateurs, Les Patrons Cuisiniers en Fine Eastern Restaurants (tezamen de G4) samen. Daarnaast levert ROC Mondriaan in Den Haag een bijdrage en wordt de prijs omarmd door de Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH). Hoewel de wedstrijd door de G4 wordt georganiseerd, is inschrijving niet gebonden aan het lidmaatschap van een restaurantvereniging. Dit jaar sluit Lekker500 zich wederom aan als mediapartner. Meer informatie over de wedstrijd is te vinden op de website van mediapartner Lekker.
HENNESSY X.O
Het wereldberoemde Maison Hennessy viert de 150ste verjaardag van haar Hennessy X.O (Extra Old) op toepasselijke wijze, namelijk met de onthulling van een limited edition fles, ontworpen door de vermaarde architect Frank Gehry. De kenmerkende sculpturale stijl en onconventionele esthetiek van Gehry zijn duidelijk zichtbaar in de volledig in goud uitgevoerde jubileumeditie, die hiermee duidelijk knipoogt naar de rijke geschiedenis van het Maison.
OVER DE 150ste VERJAARDAG VAN HENNESSY X.O
In 1870 vroeg Maurice Hennessy, 4e generatie telg van de familie Hennessy, de keldermeester Emile Fillioux om een speciale cognac te maken voor zijn familie en vrienden, dit met behulp van oude eaux-de-vie om de blend te perfectioneren. Ze noemden deze cognac “X.O”, oftewel “Extra Old”. Hennessy X.O werd de eerste House-blend die internationale bekendheid verwierf en die een graadmeter werd voor compromisloze kwaliteit.
In 1947 creëerde Gérald de Geoffre – de achterkleinzoon van Maurice Hennessy – de iconische fles, een vorm geïnspireerd op een omgekeerde tros druiven. Vandaag de dag is de Hennessy X.O nog van een zelfde kwaliteit als toen Maurice Hennessy haar voor het eerst deelde met zijn inner circle. Een tijdloos symbool met een krachtige en uitgebalanceerde structuur. De cognac draagt de belofte van een extreem lange afdronk in zich: elke druppel een uitnodiging voor een ontdekkingsreis voor de zintuigen door middel van maar liefst zeven proefnotities.
In 2020 viert Hennessy X.O haar 150e verjaardag door haar geschiedenis in ere te houden terwijl ze naar de toekomst kijkt. Ter gelegenheid van deze ongekende tijd van vernieuwing zet het Maison Hennessy de World Odyssey op een opmerkelijke manier voort door wereldwijde liefdadigheidsinitiatieven te steunen. De reis gaat verder met een gedeelde visie op gemeenschap en verbinding. Een toekomstvisie die steunt op doorzettingsvermogen en belofte.
OVER HENNESSY
Familiebedrijf Hennessy werd in 1765 opgericht door Richard Hennessy en wordt momenteel gerund door de achtste generatie. Het merk, dat zich in 1987 aansloot bij LVMH, het grootste luxe conglomeraat ter wereld, is de meest verkochte cognac ter wereld. De veelzijdige drank wordt zowel in het clubleven als op chique sociëteiten geschonken – van New York tot Tokyo en van Oslo tot Kaapstad. Hennessy heeft een sterke connectie met muziek en kunst en werkt samen met toonaangevende artiesten als The Roots, Nas, Futura en Tom Dixon. Achter elke fles cognac gaat een wereld aan vakmanschap en precisie schuil. De unieke schat aan kennis die terugvoert tot de 18e eeuw, de uitzonderlijke selectie en het vervolmaakte rijpings- en blendingproces staan garant voor de beste cognac tot de laatste druppel.
Bron: persbericht