Na een bewogen jaar met extreme weerscondities en bijbehorende oogstverliezen, kijken de wijnboeren uit de Val de Loire toch positief terug op wijnjaar 2016. Dit komt voornamelijk door de mooie nazomer en de perfecte weersomstandigheden tijdens de oogst. De 2016 vintage is over het algemeen vol van fruit en smaak en toont een mooie balans. In totaal wordt voor de Val de Loire uitgegaan van een verlies van 25% ten opzichte van vorig jaar. Dankzij de uitstekende jaargang 2015, zullen de wijnen uit de Val de Loire goed beschikbaar blijven op de Nederlandse markt.
Melon de Bourgogne – fris en vol van smaak
De oogst voor de Muscadet startte op 15 september. Ondanks de schade door vorst en watertekort eerder in het jaar, waren de druiven van hoge kwaliteit en in perfecte gezondheid. De wijnen van de Melon de Bourgogne tonen een goede balans en textuur en vooral veel fruit: vergelijkbaar met de vintages 2009 en 2010. Naar verwachting komt de totale opbrengst neer op zo’n 180.000 hl.
Sauvignon blanc – geconcentreerd en aromatisch
De sauvignons uit Loir-et-Cher zijn geconcentreerd en aromatisch, met citrus en tropisch fruit aroma’s die de boventoon voeren. Binnen de AOP Touraine is de opbrengst in het Loir-et-Cher gebied goed, maar in het Indre et Loire gebied iets minder. Met een totale opbrengst van 160.000 hl. is er sprake van een daling van 30% ten opzichte van 2015.
Chenin blanc, zowel droog als zoet – een opmerkelijk succes
Voor de chenin blanc druif is 2016 een hoogstaand jaar gebleken, zowel in termen van kwaliteit als kwantiteit (los van de percelen die werden aangetast door de vorst). De Indian summer heeft gezorgd voor een mooie rijpheid van het fruit. In de Anjou regio wordt voor de witte wijnen een verlies van 20-30% voorspeld, terwijl de opbrengsten in het Touraine gebied van dorp tot dorp verschillen. De daling van oogstvolumes binnen de AOP Vouvray wordt ingeschat op 15%.
Mousserend – uitgebalanceerde basiswijnen
Door de uitstekende weersomstandigheden in september, hebben de wijnboeren hun chardonnay- en chenin blanc druiven lang kunnen laten rijpen, voordat ze hun basiswijnen voor de mousserende ‘fines bulles de Loire’ vinifieerden. Deze basiswijnen worden gekenmerkt door frisheid en citrusnoten. Voor de Crémant de Loire en de mousserende Saumur wijnen wordt een daling van 5% in volume verwacht.
Cabernet Franc – elegant onderscheidend
De eerste sappen van de cabernet franc beloven soepele en fruitige wijnen met een elegante touch. De opbrengst in Chinon is gedaald met ongeveer 50% (50.000 hl.), terwijl in Saumur en Anjou – de gebieden die qua weersomstandigheden het meest gespaard bleven – de daling ongeveer 15% behelst. Goed nieuws ook voor Saint-Nicolas de Bourgueil, waar de daling van het volume niet meer bedraagt dan 15-20% (50.000 hl.). Ook voor de Cabernet d’Anjou ziet het er relatief goed uit met een verwachte opbrengst van 300.000 hl. (een daling van 10% ten opzichte van 2015).
Gamay – uitstekende rijpheid
Ook de Gamay druiven hebben goed geprofiteerd van de warme septemberzon, waardoor de druiven in optima forma geoogst konden worden. De verwachte opbrengst bedraagt echter slechts een tegenvallende 50% van de norm.
Grolleau – focus op fruit
In het vinificatieproces van de Grolleau-druiven ligt het accent op het benadrukken van het fruitige karakter. Hiervoor wordt onder andere gebruikt gemaakt van het proces van débourbage. Voor de Rosé d’Anjou en de Rosé de Loire wordt een volumedaling van 10% (160.000 hl.) ten opzichte van vorig jaar verwacht.
Over Interloire
InterLoire (Interprofession des Vins du Val de Loire) is de derde interprofessionele organisatie van AOC producerende wijnmakers in Frankrijk en omvat de gebieden Pays Nantais, Anjou, Saumur en Touraine in de Val de Loire. InterLoire vertegenwoordigt 50 appellations en dénominations verspreid over een totaal van 41 000 ha. De organisatie vertegenwoordigt 270 wijnproducenten, 190 wijnhandelaren en 13 coöperaties die gezamenlijk gemiddeld 2.000.000 hl. per jaar op de markt brengen. InterLoire houdt zich daarnaast bezig met het uitvoeren van onderzoek en de promotie van de wijnen uit de Val de Loire.
Bron: persbericht Pitch PR