Het zit er weer op. Vier dagen lang 39 graden en hoger. 2.300 exposanten uit 40 landen, wijnkopers uit 150 landen en circa 48.5000 bezoekers. Zondag was het heel rustig, maandag erg druk, dinsdag kalmer en woensdag was de laatste dag en die is altijd bedaarder. De exacte bezoekersaantallen worden volgende week bekend gemaakt.
‘Ons doel was om zowel de kwaliteit van de beurs als onze bezoekersaantallen te verbeteren. Ik kan vandaag zeggen dat we onze belofte hebben gehouden.‘ zei de heer Guillaume Deglise, CEO van Vinexpo Group, vanmorgen in een persbericht ‘we hebben laten zien dat de distributiesector wereldwijd is geworden en dat het merk Vinexpo de wereldmarkt is bij het vinden van nieuwe markten en het uitbreiden van netwerken.’
Het grootste aantal bezoekers kwam uit Frankrijk, gevolgd door China en de VS. De ondertekening van een overeenkomst tussen Vinexpo en TMall (Alibaba Group) zal de positie van Vinexpo in China opnieuw versterken en haar reputatie hier vergroten, zo is de verwachting. De lancering van Vinexpo New York in maart 2018 zal eveneens helpen om Vinexpo bij Amerikanen te promoten. Daarnaast: Gambero Rosso, de oogst van 2016 van de Union des Grands Crus Bordeaux, het Institute Masters of Wine, ze waren er allemaal.
Vinexpo slaagde er ook in om specialisten als Michel Bettane en Thierry Desseauve aan te trekken voor proeverijen in Hal 3, de kleine hal naast de enorme hal 1. Hier waren de masterclasses en de proeverijen.
De nieuwe ruimte voor bio-wijnen WOW! (Wereld- of Organische Wijnen) is goed bevallen. ‘Het succes is onze verwachtingen overschreden,’ zei M.Deglise. Er waren meerdere plekken voor solo-proeverijen uit enomatics, wat ook altijd als zeer prettig wordt ervaren door de gasten.
En de hitte? De airco werkte goed en daardoor was het binnen aangenamer dan buiten. Door dezelfde airco en ruimschoots aanwezige ijskasten bleven de wijnen ook op temperatuur en dat is in het verleden weleens anders geweest.
Wordt vervolgd dus.
De foto dateert uit 2015, de vorige Vinexpo.