Bruisend Brazilië

Bruisend Brazilië

 

mdm lidio carraro 2door Janna Rijpma

 

Zoals de buitenlander ons land nog steeds ziet als het land van tulpen, molens en kaas, zo associëren wij Brazilië vaak met stranden, carnaval en een goed stuk vlees op de BBQ. Niets, om niet trots op te zijn, maar de Brazilianen willen daar graag iets aan toevoegen en dat is wijn. Het grootste land van Zuid-Amerika maakt al eeuwen wijn maar de kwaliteit kreeg een enorme impuls toen eind negentiende eeuw Italiaanse immigranten uit Veneto zich gingen nestelen in de regio Serra Gaucha, in het zuiden vanBrazilië. Ze kwamen vooral om het land te ontginnen, maar legden tevens wijngaarden aan om tegemoet te komen aan hun eigen dagelijkse wijnbehoefte.

 

Met veel enthousiasme, gebruik makend van moderne technieken, goede wijngaard management en nodige financiële injecties ontpoppen veel bedrijven zich als gerespecteerde wijnmakers. De totale wijnproductie is (nog) niet veel. Op dit moment zijn er 15.000 producenten die gezamenlijk 82.596 hectare aan wijngaarden bezitten, verdeeld over zes wijnregio’s. Vooral veel tafeldruiven en hybride wijn. Maar de aanplant van de Vitis Vinifera rassen neemt enorm toe. Brazilië is (niet alleen) voor Nederland nog een vrij onbekend wijnland. De eerste contacten met Nederland komen in 1992 op gang als veel Braziliaanse bulkwijn naar ons land wordt verscheept. Vanaf 2002 zijn er echter een handje vol Nederlandse importeurs die de smaak van de Braziliaanse wijn te pakken kregen en weliswaar mondjesmaat de ‘fine wines of Brazil’ aan de Nederlandse consument aanbieden.

 

Open your mind

Met de slogan ‘Open your mind, open a Brazilian wine’ reizen Braziliaanse producers door de wereld om importeurs te overtuigen dat hun wijnen het proberen waard zijn. Belangrijke exportmarkten naast Nederland zijn Amerika, Duitsland, Colombia en Japan. De meesten wijnproducenten zijn afkomstig uit Serra Gaucha, de wijnregio waar het allemaal in 1875 begon en waar nu nog steeds 90% van alle Braziliaanse wijn wordt geproduceerd. Maandag 21 maart schonken ze hun wijnen in het NH Barbizon Palace in Amsterdam.

 

Authenticiteit

De Braziliaanse wijnen zijn geen ‘doetjes’ en kennen een eigen bijna Europese stijl binnen de Nieuwe Wereld. De meeste wijnen hebben een keurig alcohol percentage (12,5 – 13,5%) waarin fruit en een zekere stevigheid domineert. Vooral de rode en mousserende wijnen maken indruk. De witte wijnen zijn veelal saai, met hier en daar een opmerkelijke uitzondering zoals de chardonnay van Casa Valduga 2010 (6 maanden Franse en Roemeense houtopvoeding) te koop bij Wielinga in Leeuwarden. Dat Casa Valduga een goed bedrijf is maakt ze ook duidelijk door haar net gelanceerde mousserende wijn “130”.  Gemaakt van 70% chardonnay en 30% pinot noir. Mondvullend, zachte mousse, en een serieuze stevige elegantie.

 

Favoriete druif

De Braziliaan is een matige wijndrinker. Ze drinken 2,5 liter per jaar per hoofd van de bevolking en meestal is dat een zoete mousserende wijn gemaakt van de muscatdruif. Deze wijn is daar een regelrechte hit. Brazilie kent nog niet echt haar ‘eigen’ favoriete druif. Voor de rode wijnen staan de druiven merlot en cabernet sauvignon, pinot noir en tannat vrij centraal. Maar de cabernet franc stijgt in aanzien. Voor de mousserende wijnen wordt veel gebruik gemaakt van chardonnay, pinot noir, riesling, en natuurlijk muscat voor de zoetere versie (soms wel 70 gram restsuiker!).

 

Betaalbare mousserende wijnen zijn o.a te vinden bij Irmaos Basso (de broertjes Basso). Het bedrijf is gevestigd in Monte Berico, behorende bij het district Farroupilha, wat beroemd is om zijn muscatdruif. De brut rose (100% pinot noir) en de gewone brut (chardonnay 70% en rielsing30%) zijn prettig gezelschap. Nog niet op de Nederlandse markt.

 

Albert Heijn importeert wijnen van het bedrijf Miolo. Het bedrijf is een van de grootste spelers op de Braziliaanse markt en produceert 20 mlj liters wijn en mousserend per jaar. Ze maken een zeer prettige mousserende wijn Miolo Brut, (chardonnay en pinot noir) met 4,5 gram restsuiker. Alleen nog verkrijgbaar in AH Belgie voor € 7,99. Bij Gall&Gall staat de Cuvei Giuseppe 2009 te koop, gemaakt van 60% merlot en 40% cab sauvignon. Een goed glas wijn, mooi in balans, vol fruit, sappig, romig en intens. De prijs is € 8,99.

 

Het bedrijf Lidio Carraro springt in het oog door hun produktie van zeer vakkundige wijnen. De wijnen worden geimporteerd door Mick Kooistra, eigenaar van Horizon Wines in Almere. Het is een typisch Boutique Winery wat zich als doel heeft gesteld om internationale iconen te maken, zonder een spoortje hout ! Resultaat: complexe wijnen, intens, met een  goede structuur. De Da’Divas pinot noir 2009 (€ 13,95)  en de Da’Divas Rose 2010 (€ 13,95) , gemaakt van pinot noir, tempranillo en touriga national maken indruk. Elegant, verleidelijk, goede balans en prachtig fruit.

 

Aurora

auroraEen van de oudste wijnhuizen van Brazilie is Vinicola Salton, dat vorig jaar zijn honderdste verjaardag vierde. Een traditioneel huis dat vooral furore maakt met mousserende wijnen, zoals de Peotica, een 100% pinot noir mousserende rose, gemaakt volgens de Charmat methode (zoals trouwens bijna alle mousserende wijnen). Maar ook met hun rode wijnen  Pinot Noir 2009 (6 maanden in franse barriques) en de Desejo Merlot 2006 (12 mnd op 50% frans en 50% amerikaans hout) maken ze indruk. Nog niet op de Nederlandse markt.

 

Ter afsluiting het grootste wijnbedrijf van Brazilie, Aurora Winery. Het bedrijf is vooral bekend om haar mousserende wijnen die jaarlijks internationale prijzen in de wacht slepen. De Brut, gemaakt van riesling (85%, pinot noir 5% en muskaat 10%) is een goed bewijs van hun kunde. Fris, mineralig,  elegant, zachte mousse en droog al doet de 12 gram restsuiker anders vermoeden. De Brut blanc de blanc (100% chardonnay) en de Brut blanc de noir (100% pinot noir) hebben beiden 7 gram restsuiker en 3 maanden houtopvoeding in Franse vaten. Zeer aantrekkelijk, stevig van smaak, licht vettig en prachtig elegant fruit. De wijnen geven als geen andere wijn de sprankelende levenslust van het Braziliaanse volk weer. Wellicht zijn het dan ook de mousserende wijnen die de deuren kunnen openen van de Internationale wijnmarkt en eindelijk kunnen zorgen voor de zo gewenste doorbraak.

 

Janna Rijpma is wijnschrijver, consultant, entertainer en gastschrijver van winebusiness.nl


Rubriek(en):
Archief

Gerelateerde berichten


    Hoofdmenu
    error: Copyright 2022 | Winebusiness.nl