Marqués de la Concordia & AH @Ciel Bleu

Rob Coldenhoff en Spike Huisman begroeten in Ciel Bleu het journaille met genoegen. Dat is niet zonder reden. Albert Heijn is met Spike Huisman zeer actief op wijngebied. En United Wineries met Rob Coldenhoff doet daar niet voor onder als één van de grootste wijnhuizen in Spanje en als conglomeraat in de wereld. Nu één van de merken van UW – Marques de la Concordia – ruim vertegenwoordigd is bij Albert Heijn is dit een mooie reden om samen een diner feestje te geven bij Ciel Bleu op de bovenste verdieping van het Okura hotel.

United Wineries

Rob Coldenhoff begint met een introductie van het bedrijf en dat is minder makkelijk dan het lijkt. Want United Wineries is groot, heel groot. Victor Redondo staat aan de hoofd van United Wineries (hierna UW). En dit is een bijzondere man met een bijzondere geschiedenis. Kijk, je bent een bankier en je wilt eens wat met wijn. Je hebt best wel een aardig curriculum vitae beginnend met diverse graden in rechten, bedrijfskunde en management. Je springt in het bankwezen. Via COFIR word je in 1993 eigenaar van Berberana, Spanje’s grootste wijnmerk, en uiteindelijk CEO van UW. UW heeft als tweede merk Lagunilla, ook geen kleintje, en ’s-werelds tweede grootste Cava merk Marques de Monistrol en top Rioja brand Marques de la Concordia.

Maar Victor Redondo Sierra komt nu pas los. Organic premium wines moeten er komen en een vijfsterren hotelketen. Nog beter: deze twee moeten gecombineerd worden. Anno 2012 is Hacienda Zorita, vier 5 sterren hotels in Castilla y Léon met organic wineries én farming erbij én restaurants in London en Stavanger waarbij al die producten verkocht worden, een feit. De formule Zorita is zelfs, voorzichtjes aan, winstgevend. Dit is de visie van Redondo in een notedop ‘in een goedlopend bedrijf moet je alles hebben en constant in beweging zijn. Grote merken, kleine merken en premium kwaliteit’. Redondo is nog niet klaar ‘Zorita’s Organic kitchen moet in meerdere hoofdsteden komen, ook Amsterdam, net zoals Frescobaldi en Antinori’. Aldus Redondo in een eerder artikel op deze site.

Coldenhoff licht in Ciel Blue toe dat Redondo nauw samenwerkte met Carmelo Angulo – hoofd wijnmaker – en sterrenkok Victor Quercus en nog een paar andere snelle denkers. Daardoor heeft Zorita nu bijvoorbeeld een toprestaurant. Voor de wijngaarden van Zorita liet Redondo de bekende Australische viticulturist Smart samen met collega Dyson de wingerds trainen. Afgezien van het werk op Zorita heeft Redondo het afgelopen jaar ook winery Paternina toegevoegd aan zijn portfolio. Hoe je ook wendt of keert.. never a dull moment daar op het hoofdkantoor van UW.

Marqués de la Concordia

In de Marques groep zitten naast Lagunilla, Paternina, Zorita, de winery Marqués de la Concordia, en Andalus uit Andalusië ook nog een paar kleine kwaliteitsproducenten zoals Hacienda de Susar. Lagunilla – vooral hier bekend vanwege hun supermarkt wijnen – maakt ook premium wijnen zoals de Family Collection. Paternina – waar UW ontzettend blij mee is – staat net zoals Andalus al langer als een huis. De Marqués groep herbergt in het kort de premium wijnen van UW en deze zijn nu te verkrijgen bij Albert Heijn. Sommigen via AH online, de anderen in de supermarkt. De Crianza van Zorita bijvoorbeeld kost bij AH € 6,99 en dan heb je echt een mooie wijn in huis. Voor UW is de actieradius van Albert Heijn – ruim 800 winkels – natuurlijk perfect. Ze bereiken zo het grote publiek.

Ciel Bleu

Ter plekke proeven we 2 Cava’s van Marques de la Concordia die hier nog niet te krijgen zijn, maar het laat wel zien wat het potentieel is. Mooie mineralige cava’s met diepgang, zoveel is duidelijk. Dan komen de verdejo 2014 en tempranillo 2012 van Zorita ter tafel. Omdat zowel de verdejo als de tempranillo bij Zorita worden gebotteld en/of opgevoed maar niet gevinifieerd, worden ze onder Vino de la Tierra op de markt gebracht. De gemiddelde consumenten zal dit niet opvallen, professionals wél. In de kelders van Zorita staan 1366 vaten en dat aantal verwijst naar het ‘geboortejaar’ van de Hacienda. Zelfs Columbus is er nog langs geweest. De verdejo en tempranillo zijn ‘impeccable’, perfecte prijs/kwaliteit combinatie. Zorita maakt ook nog een warme, prachtige syrah en een blend Magister, de icoonwijn. In Ciel Bleu wordt vervolgd met de Crianza 2012 en Reserva 2009 van Paternina en de warmbloedige Andalus 2010. Ciel Bleu plaatste daar het signatuur gerecht van koningskrab met kaviaar bij gevolgd door rode mul, lamsrug en Europese kazen.

Spike Huisman staat op deze avond niet prominent op de voorgrond, maar het is duidelijk dat Albert Heijn zeer tevreden is met de samenwerking. Er werken meer Nederlandse wineprofessionals bij buitenlandse bedrijven, toch lijkt de keuze voor Coldenhoff een slim strategisch besluit van Redondo. Nederland is namelijk één van hun belangrijkste markten en de groei is er nog steeds.

Charlotte van Zummeren


Rubriek(en):
Proeverijen

Gerelateerde berichten


    Hoofdmenu
    error: Copyright 2022 | Winebusiness.nl