wijnwebsites

Winewebsites: een aselecte steekproef

gambero rosso kl006Wine in Black.nl , Il-Consorzio.com en nog meer..

Eind oktober maakte Perswijn de uitslag bekend van de beste wijnwebwinkels. Deze was als volgt: DeGoudenTon.nl won, daarna kwam wijnvoordeel.nl en weer daarna bythegrape.nl. De wijnsites werden gewaardeerd op: assortiment, presentatie/vormgeving, gebruiksvriendelijkheid, service/interactiviteit, informatie, X-factor en promotie. Dit inspireerde winebusiness.nl tot een aselecte steekproef. Eén site ‘bood’ zichzelf aan en dit was de aanleiding tot deze steekproef. Moshe Weizman woont in Tel Aviv en leidt vanuit daar www.il-consorzio.com voor Nederland. Deze site draait nog niet in andere landen.

Zijn wijnen komen van kleine boeren in Italië, de meesten uit Piëmonte. Op de duidelijke site worden mooie verhalen verteld over de boeren waar Weizman langs is gegaan en in de wijnen is gaan handelen. Weizman wil graag aandacht voor zijn site en stuurde proefflessen. Van Cantina Sant’Agatha een zeer goede Barolo Fenice en een mooi fruitige Barbera d’Asti Altea Het lijkt me een heel georganiseer vanuit Tel Aviv, maar het werkt. Il-consorzio komt met aanbiedingen die een aantal dagen of weken lopen, waarop men kan bestellen. Bestellen gaan per zes flessen. Betalingen via Ideal etc.

Een andere site met actieve promotie is Wine in Black. Een Duits initiatief met een Nederlandstalige site en NL domein. Wine in Black is zeer goed vormgegeven met véél informatie en biedt vele bekende toppers aan. Cru’s uit Bordeaux, Bourgogne, Elzas en ga zo maar door. Namen die iedere wijnkenner kent. Plus de mogelijkheid om per fles te bestellen en je eigen doos samen te stellen. Winebusiness.nl bestelde een verrassings Adventspakket, het is tenslotte een Duits initiatief. Het nam even voordat het pakket kwam, maar de klantenservice reageerde direct en adequaat op vragen daarover. De wijnen waren mooi ingepakt. De prijs suggereerde mooie wijnen en daarin werden we niet teleurgesteld: o.a. een Uro uit Toro, een Golden Triangle uit Stellenzicht, een Xiraz, een Tement uit Steieremark, een Luis Nicaise champagne. Ook hier betalingen via Ideal etc.

Wijnvoordeel heeft een uitgebreid aanbod van vooral instapwijnen. Het aanbod klassewijnen is beperkt. De service is super, een chatfunctie – er wordt direct gereageerd – een goede klantenservice, en een razendsnelle bezorging. Retourneren geen probleem, wordt ook binnen een dag geregeld heeft Winebusiness.nl proefondervindelijk ondervonden

De Wijnbeurs heeft dezelfde snelle bezorging – ze zijn tenslotte ook beiden onderdeel van Baarsma – en retourgarantie. De wijnbeurs heeft veel ‘eigen ’wijnen zoals Pauline en La Coupole en een aanbod Rare and Fine Wines die bekender en groter is dan die van Wijnvoordeel.

Albert Heijn heeft een aanbod wat bekend is voor de Albert Heijn ganger, plus wat extra wijnen als het zo uitkomt. Service is ‘impeccable’. Daarnaast kun je bij vele importeurs allerlei wijnen online bestellen. Okhuysen, Verbunt, inmiddels ook Anfors en ga zo maar door.

Waarom?

Bestellen via internet doe je voor het gemak, het wordt thuis op je stoep afgeleverd. Als je wijnen bestelt die je kent, is er eigenlijk geen nadeel. Behalve misschien dat je vooraf moet betalen. Zelfs de Wijnbeurs heeft de keuze van een factuur sturen eruit gehaald. Als je vooraf betaalt, ben je toch kiener op de bezorging want het risico ligt nu bij de koper. Bij Wijnbeurs en Wijnvoordeel gaat het zo razendsnel dat dit geen zorg is. Bij Wine in Black is dat een ander verhaal. Het neemt een paar dagen, maar het werkt wel. Het verhaal van Il-consorzio.com is ongelofelijk sympathiek, een site met verhalen over boeren die niet meer produceren dan 100.000 flessen etc. Het nadeel is dat de meeste mensen de wijnen niet zullen kennen en je bent verplicht het per zes te bestellen. De wijnen zijn de moeite waard. Albert Heijn bouwt gewoon door op het eigen assortiment en is gebleken betrouwbaar.

De vraag is?

Heeft het zin online te bestellen? Jazeker, als je weet wat je wilt hebben òf als je het avontuur wil aangaan. Want proeven is niet mogelijk. Dan bieden websites gemak én uitdaging. In mijn optiek gaat er niets boven rondsnuffelen in een fysieke wijnwinkel, al geef ik er snel teveel geld uit. Maar dat risico heb je ook bij wijnwebsites. Zoals met de meest zaken in het leven: onderzoekt alles, maar behoudt het goede.

Charlotte van Zummeren


Rubriek(en):
Actualiteiten

Gerelateerde berichten


    Hoofdmenu
    error: Copyright 2022 | Winebusiness.nl