Social media | Hebben horeca blijvend veranderd

De opkomst van platforms als Instagram, Facebook, TikTok en Google Reviews maakt een sterke online aanwezigheid essentieel voor horecazaken. Of het nu gaat om een bord, bed, bestek, de opmaak van het eten, het interieur, een muur of zelfs de wc; door te spelen met visuele effecten verleid je de gast om jouw horecaconcept te verspreiden. Horecava houdt horecaondernemers online bij de tijd.

Met gasten verleid je gasten

Toen de tv de Nederlandse huiskamers binnenkwam, vond er iets opvallends plaats. De huiskamer werd ingericht op basis van waar de tv stond. Op eenzelfde manier veranderde de opkomst van social media de inrichting van veel horecazaken.

Social media maken het mogelijk om zonder groot marketingbudget snel landelijke of internationale bekendheid te krijgen. Gasten spelen hierin de hoofdrol. Het werkt simpel: door je huidige gasten te verleiden hun ervaringen op Facebook, Instagram en Google Reviews te delen, trek je toekomstige bezoekers naar je zaak. Deze helpende hand van gasten is zeer welkom in tijden van personeelstekort en lagere marges in de horeca.

Instagrammable

Horecava helpt ondernemers om ‘Instagrammable’ concepten te ontwikkelen. Deze branding kan terugkomen in zaken als een visueel bijzondere muur, een prachtige opmaak van een bord of de kleurstelling van het interieur. Via social media checken gasten de ervaring van andere gasten, dankzij foto’s, filmpjes en commentaren.

Onderscheidend vermogen en het aanvoelen van de tijdsgeest zorgen dat je online relevant blijft in een snel veranderende markt. Horecava geeft daarom in nieuwsbrieven en op de website tips over hoe je socials inzet. Daarnaast staan op de beurs exposanten die producten leveren die offline én online aantrekkingskracht hebben. Je vindt er leveranciers van Instagrammable interieur, design, wandplanten, verlichting, terrasinrichting, bestek, borden en visueel aantrekkelijke ingrediënten, garnering en dranken.

Op de beurs staan ook exposanten die ondernemers kunnen adviseren over social media. Ze geven bijvoorbeeld advies over de inrichting van je zaak en het creëren van Instagrammable drankjes en gerechten. Net als tijdens de afgelopen editie is er een TrendLAB, waar trends tastbaar en toegankelijk worden gemaakt. In het AI-LAB leer je hoe kunstmatige intelligentie kan helpen met het schrijven van social posts en nieuwsbrieven.

Reviews

Uit de Restaurant Monitor 2020 bleek dat 83% van de gasten reviews leest voordat ze een reservering maken bij een restaurant. Platformen als Google Reviews (zoals te zien op Google Maps) zorgen er daarnaast voor dat gasten steeds vaker hun ervaringen online delen. Het houdt ondernemers scherp: zij moeten voortdurend hoge kwaliteit leveren, ook buiten de visuele aspecten om. Eén dag achteroverleunen kan ervoor zorgen dat je horecazaak uit de gratie raakt.

Ook op dit vlak biedt Horecava een steuntje in de rug. Op de beurs staan leveranciers van bestelsystemen waarmee bezoekers online kunnen reserveren en na afloop worden uitgenodigd een review achter te laten. De review kan later op de socials worden gebruikt.

Voorbeelden van wel of niet gelukte hype

Het behouden van online populariteit is onzeker. Net als bij elke liefdesrelatie vereist het dat je hard werkt om de kwaliteit goed- en de relatie spannend te houden. Beschouw je populariteit niet als een vaststaand feit, maar verander constant, blijf verrassen en volg de trends. Het is funest om erop te vertrouwen dat de online populariteit die je vandaag hebt, altijd zal blijven.

In het verleden werd The Avocado Show, een restaurant dat volledig draait om avocado’s, een groot succes. De oprichters kwamen op het idee, door te kijken welke hashtag veel gebruikt werd op social media, waar #avocado bijzonder hoog scoorde. The Avocado Show startte als een raket, maar is inmiddels failliet.

Ook de dure grote stroopwafel, een voormalige Tiktok-hype, maakte de verwachtingen niet waar. Er was te veel onvrede, omdat de kwaliteit niet opwoog tegen de prijs. Om van zo’n operatie wél een langdurig succes te maken, staan op Horecava de beste leveranciers uit het bakkerssegment, die helpen bij het inkopen of het maken van het product dat jij in gedachten hebt, zodat je online scoort en er offline dikke rijen voor je zaak staan.

Over Horecava

Horecava is sinds 1957 dé ontmoetingsplek voor professionals in de wereld van eten, drinken en buitenshuis slapen. De grootste vakbeurs voor de foodservice- en hospitality branche in Nederland trekt elke editie tienduizenden bezoekers. Zij zijn op zoek naar inspiratie, willen netwerken en hebben echt hart voor hun vak. Horecava is de start van het nieuwe horecajaar. Op de beurs staan exposanten ingedeeld in de volgende categorieën: food & wine, fast casual, koude dranken, koffie, thee & cacao, bakkerij & patisserie, interieur & design, grootkeuken en tech & dienstverlening. Er is speciale aandacht voor personeelsuitdagingen, innovatie en duurzaamheid en bezoekers ontdekken tijdens Horecava de nieuwste trends, ontwikkelingen en smaken uit de branche.


Rubriek(en):
Actualiteiten

Gerelateerde berichten


    Hoofdmenu
    error: Copyright 2022 | Winebusiness.nl