berberana 1

Het verhaal achter een persbericht

Geregeld komen er via de email persberichten binnen. Deze berichten kunnen over van alles gaan: proeverijen, foodfestivals, uitnodigingen voor wijn en spijsdiners of een mededeling dat wijnen van een bepaalde producent bij een ander bedrijf verkrijgbaar zijn. Onlangs viel het persbericht op de virtuele mat dat United Wineries besloten heeft de promotie van Berberana onder te brengen bij het Leidse PR bureau Melman Communications. United Wineries en Berberana? Dit merk kennen van de Albert Heijn en vooral van de BOGOFF acties: ‘buy one and get one for free’. United Wineries is de eigenaar van Berberana. Rob Coldenhoff, sales manager van de Benelux vertelt: ‘Berberana is een groot bedrijf met een productie van 45 miljoen flessen. Ongeveer 6% daarvan wordt in Nederland verkocht.’

Sinds een paar jaar werk ik voor United Wineries voor de Benelux en we hebben besloten Berberana ook anders dan via promotieactiviteiten in de winkel onder de aandacht te brengen’. Blijft Berberana wel exclusief bij Albert Heijn? ‘Jazeker, we willen alleen graag dat het merk ook buiten de winkel bekend wordt’. Er valt inderdaad wel iets te vertellen over dit bedrijf. Berberana is in 1877 opgericht door Mr. Miguel Martínez de Berberana in Olauri, Rioja Alta. In 133 jaar is Berberana uitgegroeid van een klein familiebedrijf tot een veel betekenend Spaans wijnhuis dat kwaliteit voorop heeft staan. De originele Berberana wijnkelder ligt in het hartje van het Rioja Alta gebied. In 1975 verhuisde het bedrijf naar Cenicero; daar waren betere condities en omstandigheden om tegemoet te komen aan de groeiende vraag. Berberana heeft de volledige controle over de productie, van de wijngaard tot aan de fles en is één van de Rioja Bodegas, die zowel nationaal als internationaal vele prestigieuze prijzen heeft gewonnen. Sinds kort heeft Berberana een groen programma. De wijnen van  Berberana Green Shiraz Tempranillo rijpen op nieuw eikenhout en dat kost bomen. Het bedrijf neemt het op zich om met een deel van de opbrengst van deze wijn bomen te vervangen. In 2012 zullen 60.000 nieuwe bomen zijn geplant in een bos bij de grens van Spanje met Portugal.

Ghislaine Melman laat weten ‘erg blij te zijn met deze opdracht’. De eerste promotieactiviteit staat al op het programma. Op 9 september is een exclusieve bijeenkomst voor genodigden in aanwezigheid van de Spaanse ambassadeur Juan Prat y Coll in het Amstelveense restaurant Aan de Poel. Winebusiness.nl zal hiervan verslag doen. Zoals gezegd was het een van de persberichten, maar met een verhaal dat ik u niet wil onthouden.

Charlotte van Zummeren

 

 

 


Rubriek(en):
Interviews

Gerelateerde berichten


    Hoofdmenu
    error: Copyright 2022 | Winebusiness.nl