Castel Frères leidt voor de tweede keer op rij de lijst van sterkste wijnmerken wereldwijd die de ISWR jaarlijks maakt. Het schema staat hierboven afgedrukt. Als belangrijkste exportland voor Castel wordt Nederland genoemd. Vraag is dan hoe de ISWR aan deze cijfers komt. Volgens dit schema heeft Castel een jaarlijkse omzet van 300 miljoen flessen (de getallen zijn x 1.000 in 9-liter-cases), hoewel dit in het echt meer dan het dubbele is. We vroegen dit aan Helen Jagger van de ISWR en zij antwoordde: ‘The 640mln bottles is likely their entire wine production, but this will not all be one brand and not necessarily all consumed in the same year. We compile data researching individual markets to then build a global picture and this is then crosscheck at a global level where possible.’
Dit is een merken lijst en Castel heeft vele merken. Bij Gallo is het opgedeeld in drie merken (Barefoot, Carlo Rossi en Gallo). Bij Castel gaat het om het merk Castel Frères wat het dus zo goed doet in Nederland en thuisland Frankrijk.
De bezoekers van de ISWR bezoeken ieder jaar 120 landen en spreken daar met de belangrijkste spelers op de markt (importeurs, producenten ,distributeurs, retailers, travel-retail operators, etc.)
En dat is nog niet alles ‘the data is then cross-checked with other sources and finally with information direct from brand owners. The IWSR covers the whole market, tracking consumption across all channels. It does not scan data; yet despite this, its database features over 4,600 still wine brands and more than 5,000 brand lines.’
Kortom: de ISWR gaat grondig te werk. En Castel leidt voor het tweede jaar de lijst. En dat is een goede prestatie als je al die andere giganten ziet. Dus: Castel en LFE…gefeliciteerd!