Het tableau van Jean Arnaud
‘We zijn een familiebedrijf. Het is traditie om de oudste zoon uit het gezin te noemen naar zijn grootvader. De namen Johannes en Arnoldus zijn verfranst tot Jean Arnaud’. Aan het woord is Jean-Marc van de Kant, de sympathieke managing-director van wijnimporteur Jean Arnaud uit Tilburg. Zijn vader, Joop van de Kant richt in 1964 zijn eerste wijnhandel op. Van de Kant werkte in de populaire Tilburgse delicatessenzaak Van Blaricum die weer van zijn vader was, gevestigd in de Juliana van Stolbergstraat in hartje stad.
Daar werd natuurlijk ook wijn verkocht en zo startte Joop de wijnhandel. In eerste instantie onder de naam De Wijnhal, een aantal jaren daarna werd dit veranderd in Jean Arnaud Wijncom BV.
De eerste stap naar verdere uitbreiding en professionalisering was het besluit van Gastrovino om met Jean Arnaud te gaan samenwerken. Gastrovino bestaat uit zo’n 70 zelfstandige wijn- en delicatessenzaken, destijds waren dit er 40 en heette het bedrijf Inco UA. Vanaf 1973 besteedden zij hun volledige wijnimport- en wijnpromotie uit aan Jean Arnaud BV. Deze samenwerking duurt voort tot op de dag van vandaag en is een belangrijke pijler van de activiteiten van Jean Arnaud. ‘Met een mooi woord heet dit preferred supplier’.
Supermarkten
Een andere pijler is de verkoop aan supermarkten ‘we leveren aan PLUS, Spar, MCD en Dirck III’, vervolgt Jean-Marc. Het bedrijf is zelfs een initiator van het opleiden van het Plus en Spar personeel, zodat ze meer van wijn afweten en de klanten beter kunnen adviseren. Jean Arnaud huist op één van de industrieterreinen van Tilburg en heeft daar de ruimte om een heus wijnmuseum neer te zetten: het Maison de Vin. ‘Mensen kregen een rondleiding en een proeverijtje. We hebben in totaal 400.000 mensen langs zien komen’. Dat nam op een gegeven moment toch iets te veel tijd en ruimte in beslag en deze activiteiten zijn gestopt. Wel onderhoudt het bedrijf op kleine schaal een wijnproef- en studiecentrum.
Wat minder bekend is dat Jean Arnaud een trendsetter was op het gebied van de Beaujolais Primeur. Destijds befaamd met de jaarlijkse gang van Willem Duys naar Frankrijk om de eerste fles te pakken te krijgen. ‘Ik geloof dat wij ook een van de eersten waren met een groot wijnhuis in Australië’. Onlangs heeft Jean Arnaud 44 Degrees overgenomen en daar door zijn marktpositie voor Downunder versterkt, of het zoals deze site het eerder noemde ‘Jean Arnaud is nu onbetwist down under specialist’. De derde pijler van het bedrijf is levering aan de Horeca, wat door de overname van 44 Degrees een enorme boost heeft gekregen. Van de Kant is uiteraard blij met z’n hele assortiment met 800 soorten wijn, maar bijzonder trots op Bosman en De Grendel uit Zuid Afrika, Quinta do Noval, Erraruriz, Ramos, de wijnen van François Lurton en Chivite. De oplettende reiziger zal deze laatste producent ook tegenkomen in de vliegtuigen van de KLM.
Toekomst
In de toekomst ziet Jean-Marc van de Kant wholesale als één van de pijlers. Zorgvuldige inkoop en betaalbaarheid blijven het motto: ‘Een door ons geselecteerde wijn moet de beste zijn in een proeverij met vergelijkbare wijnen, maar mag daarbij niet de duurste zijn’.
Charlotte van Zummeren
Foto: Jean-Marc van de Kant