Domein Holset introduceert de Novo 2022. Een frisse en elegante extra brut met aroma’s van wilde perzik, citrus en lentebloesem. In de smaak: sappig fruit en mooi gebalanceerde zuren, aangevuld met een fijne mousse en zachte afdronk. Een sprankelende wijn d: puur, met kwaliteit en stijlvol.
Duurzaam
De Novo 2022 is een assemblage van 85% souvignier gris en 15% johanniter, duurzaam geteeld in de eigen wijngaarden in Holset. Het domein werkt zo natuurlijk mogelijk en streeft ernaar uiteindelijk biodynamisch te produceren. Een terroir met biodiversiteit en waarbij zomin mogelijk bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.
De druiven zijn met de hand geplukt en zacht geperst. In de eigen wijnmakerij in Lemiers wordt de basiswijn vergist. De wijn rijpt op roestvrijstaal (70%), Bourgondisch eiken (20%) en keramiek (10%). De malo is volledig, 24 maanden rijping op de lees en een lichte dosage van 3 gram zorgen voor een goede balans tussen het fruit, de zuurgraad en destructuur.
Directeur en wijnmaker Kirsten Abels: “Novo is voor ons een symbool van vernieuwing en vakmanschap. We vangen de essentie van mousserende wijn in de fles: liefde voor de natuur, precisie in de kelder en respect voor de traditionele methode, gecombineerd met durf om te vernieuwen.”
De Novo 2022 heeft frisheid genoeg om als aperitief te schitteren, maar doet het ook goed bij de dis. De eerste flessen werden feestelijk geopend tijdens Holset Ontkurkt op zondag 3 augustus, waar gasten genoten van een picknick tussen de wijnranken.
Novo
De naam Novo komt van het Latijnse novus, dat ‘nieuw’ betekent. Het staat voor vernieuwing en energie – en voor het jongste lid in de Holsetfamilie. Waar Dot, Dame, Rosé en Classic elk hun eigen karakter hebben, is Novo het stoere broertje: eigentijds, zuiver en uitgesproken. De Novo 2022 is te bestellen bij het Domein en uiteraard verkrijgbaar vanaf het domein (dagelijks geopend).
Proefnotitie: Een expressieve mousse, fruitig met voldoende zuren, een vleugje toast en lichte tannines door de gedeeltelijke houtopvoeding.
ChvZ
#ad