Morgen, 21 maart, nemen 3.000 restaurants in 150 landen deel aan het evenement Goût de|Good France om daarmee de Franse gastronomie te vieren. Dit evenement, dat wordt georganiseerd door het Franse ministerie van Europa en Buitenlandse Zaken en chef-kok Alain Ducasse, werd geïnspireerd door Auguste Escoffier, die in 1912 het initiatief startte van de zogenaamde Dîners d’Épicur”: het serveren van hetzelfde menu, op dezelfde dag, in meerdere steden ter wereld, voor zo veel mogelijk gasten.
Wereldwijd koken chef-koks een diner als eerbetoon aan de Franse keuken. Een keuken die innovatief is en die mensen samenbrengt rondom de gezamenlijke waarden van het samen delen en plezier beleven, op een gezonde en planeetvriendelijke manier. Het doel is om de Franse levensstijl en Franse regionale producten te laten zien en, meer algemeen, om Frankrijk als toeristische bestemming te promoten. Van alle toeristen zegt een derde Frankrijk te bezoeken om te kunnen genieten van de Franse keuken, inclusief de Franse gastronomische maaltijd die is opgenomen in UNESCO’s lijst van Immaterieel cultureel erfgoed van de mensheid.
Het Goût de/Good France-menu bestaat uit een aperitief met borrelhapje, een voorgerecht, één of twee hoofdgerechten, een kaasplateau en een dessert, waarbij Franse wijnen en champagnes worden geserveerd. Restaurants van over de hele wereld, van sterrenrestaurants tot bistro’s, zijn uitgenodigd om zich in te schrijven op www.goodfrance.com Daar presenteren zij een Frans gastronomisch menu waarbij verse en regionale seizoensproducten gebruikt worden.
De lijst van deelnemende chef-koks wordt goedgekeurd door een internationaal selectiecomité van chef-koks. In 2015, tijdens de eerste editie van dit evenement rondom “het menu in Franse stijl” deden meer dan 1300 restaurants mee. In 2017 serveerden meer dan 2.100 deelnemende restaurants in 150 landen 250.000 menus en werden er 8.000 gasten ontvangen in 156 ambassades.
Tijdens deze vierde editie van Goût de/ Good France zal speciaal aandacht zijn voor Franse wijnen en gedistilleerde dranken, en voor producten uit de regio Nouvelle-Aquitaine. Het evenement vormt ook de gelegenheid om samen te werken met koksopleidingen en hotelscholen. De Franse gastronomie is de enige keuken die zovele chef-koks zich, wereldwijd, eigen maken. De Franse keuken wordt eigenlijk beschouwd als de belangrijkste culinaire school ter wereld. Goût de/Good France maakt gebruik van een internationale promotiecampagne die het mogelijk maakt voor alle deelnemende chef-koks om hun keuken en expertise te laten zien, ondersteund door Franse ambassades, het Frans bureau voor toerisme Atout France en mediapartners zoals France Médias Monde, TV5 Monde en JCDecaux.
In Nederland doen op 21 maart 19 restaurants mee waaronder Parkheuvel en de Van Baerle Brasserie.
Het succes van elke editie is ook zichtbaar in de media (geschreven pers, TV) en via de sociale netwerken: Facebook, Twitter, Instagram, met de hashtag #GoodFrance #Goutdefrance
Website: Good France Contact: good.france@diplomatie.gouv.fr