‘We willen niet met onze vinger wijzen maar juist inspireren en goede voorbeelden positief belichten’, geeft Anja de Rijk, initiatiefneemster van De Groene Ster, aan. ‘Noem het een way of life waarbij duurzaam én genieten in de horeca naadloos in elkaar overgaan. Wanneer de consument vraagt waarom er bijvoorbeeld nog tonijn op de kaart staat, vraagt om kraanwater en het verhaal wil weten achter een onderneming, dan is ons recept voor omdenken geslaagd!’ Kook bewust en eet het verschil, met deze slogan lanceert Stichting Groene Ster Nederland in september 2018 de Groene Sterren Awards, de duurzame variant van de bekende Horeca Ster.
Denk je aan biologisch, vegan, duurzaam, Fairtrade, eerlijke visvangst én aan hotspots waar je kunt genieten van een eerlijke maal, dan denk je aan Groene Ster Nederland.
Door toekenning van Groene Sterren wil de stichting horecaondernemers motiveren én inspireren om een eerlijke en bewuste (product) keuze te maken op het gebied van voeding en milieu. Tegelijkertijd willen ze consumenten informeren zodat ook zij een keus kunnen maken voor een duurzame horeca stek.
Duurzaam leven en ‘puur’ genieten is een trend. Ondanks dat deze positieve ontwikkeling ook in de Nederlandse horecabranche steeds meer wordt doorgevoerd, is het nog niet zo gemakkelijk daarin – online – je weg te vinden. De consument denkt vaak voor een eerlijk gerecht te kiezen maar uit de praktijk blijkt dat dit lang niet altijd zo is. Middels een nieuw en positief ‘award systeem’ dat herkenbaar is voor de consument en horecaondernemer, wil De Groene Ster hier verandering in brengen.
De horecaondernemers worden getoetst op verschillende criteria. Niet alleen biologisch/Fairtrade productgebruik maar ook een duurzaam management en bedrijfsvoering. Denk aan ecologische schoonmaakmiddelen, biologisch linnen, personeelsbeleid en waste management.
Alle genomineerde restaurants worden vermeld op de website van de Stichting Groene Ster Nederland Groene Ster Nederland een platform waar consumenten hun ‘groene ervaringen’ kunnen delen en waar horecabedrijven een enquête kunnen invullen om te toetsen of ze in aanmerking komen voor groene sterren.
Gelijktijdig met de lancering van De Groene Ster zal de WAY Guide worden gepubliceerd. Een stoer vormgegeven gids die de levensgenieter de weg wijst naar een duurzame horeca. Naast de groene hotspots kenmerkt de WAY Guide zich door diepgaande artikelen over relevante onderwerpen m.b.t. duurzaamheid en interessante interviews met ambassadeurs.
Eén van deze ambassadeurs is Floortje Dessing, zij ondersteunt het initiatief vanuit haar eigen overtuiging waarbij duurzaam ondernemen onlosmakelijk verbonden is aan een succesvol bedrijf.
Bron: persbericht