Organic als missie: Hacienda Zorita
Kijk, je bent een bankier en je wilt eens wat met wijn. Je hebt best wel een aardig curriculum vitae beginnend met diverse graden in rechten, bedrijfskunde en management. Je springt in het bankwezen. Via COFIR word je in 1993 eigenaar van Berberana, Spanje’s grootste wijnmerk, en uiteindelijk CEO van United Wineries. UW heeft als tweede merk Lagunilla, ook geen kleintje, en ’s-werelds tweede grootste Cava merk Marques de Monistrol en top Rioja brand Marques de la Concordia.
Maar Victor Redondo Sierra, over hem hebben we het, komt nu pas los. Organic premium wines moeten er komen en een vijfsterren hotelketen. Nog beter: deze twee moeten gecombineerd worden. Anno 2012 is Hacienda Zorita, vier 5 sterren hotels in Castilla y Léon met organic wineries én farming erbij én restaurants in London waarbij al die producten verkocht worden, een feit. De formule Zorita is zelfs, voorzichtjes aan, winstgevend. Dit is de visie van Redondo in een notedop ‘in een goedlopend bedrijf moet je alles hebben en constant in beweging zijn. Grote merken, kleine merken en premium kwaliteit’. Redondo is nog niet klaar ‘Zorita’s Organic kitchen moet in meerdere hoofdsteden komen, ook Amsterdam, net zoals Frescobaldi en Antinori’. De buffels op de foto’s zijn verantwoordelijk voor de mozzarella van Zorita. De Hacienda maakt een paar top premium wijnen waaronder een syrah en de Magister; in een volgend artikel komen we daarop terug. En voor wat betreft Redondo en de hoofdstedelijke aspiraties van Zorita’s Organic Kitchen: wij volgen het op de voet!
Charlotte van Zummeren