‘Kunt u mij iets meer vertellen over JP. Chenet?’ Deze vraag rolde onlangs in mijn mailbox. Ene Evelien was de afzender. Dat zette me aan het denken. Want natuurlijk ken ik JP. Chenet. In mijn studententijd stonden de flessen van JP. Chenet steevast op de tafel, in eerste instantie gevuld met wijn en daarna werd de fles gebruikt als kaarsenstandaard. Wat overigens helemaal niet handig was, want in die tijd stonden de halzen nog scheef op de fles, waardoor de kaarsen lekker op de tafel drupten. Maar dat interesseerde ons toen bar weinig.
Na de studenten tijd begon in Nederland de eerste eigen gemaakte soap Goede tijden Slechte Tijden. Sluikreclame werd toen nog ruimhartig toegestaan en alras stond JP. Chenet op de tafels van Arnie, Peter en ga zo maar door. Hierdoor werd het merk enorm bekend. Want Chenet ís een merk. En zoveel wijnmerken bestaan er niet. Het wijnlandschap is van oudsher extreem versnipperd met enorm veel kleine wijnhuizen. Maar JP. Chenet kan een enorme markt bedienen.
De bedenker van dit concept – hoe bedien je een enorme markt – is Joseph Helfrich. Deze man heeft het moederbedrijf van JP. Chenet opgericht, Les Grande Chais de France (LGCF). In 1979 realiseerde hij zich dat Frankrijk moest gaan opletten. De Nieuwe Wereldwijnen kwamen toen langzaam op om enkele jaren daarna gigantisch populair te worden in Europa. En LGCF bedacht een antwoord. Het bedrijf wilde Franse wijnen maken die de wereld zouden veroveren. En daarin is LGCF geslaagd. Hun wijnen worden overal in de wereld gedronken. Dan heb je het dus over ruim 200 landen. En JP. Chenet behelst maar een gedeelte van het assortiment, kun je nagaan.
Eén ding stond voorop bij LGCF: constante kwaliteit. De wijnen moeten jaar in, jaar uit dezelfde kwaliteit hebben, zodat je altijd blindelings een fles van het schap kunt pakken en weet hoe deze smaakt. Het tweede was: betaalbare kwaliteit. Hoe werd dat bereikt? Chenet werkt al 35 jaar met dezelfde deels organische wijnbouwers die precies produceren wat Chenet zoekt voor de Chenet-stijl. Fruitig, fris, niet te complex, jaar in jaar uit. De druiven voor JP. Chenet komen deels uit de Languedoc waar ze veel zon krijgen en daardoor een optimale rijpheid bereiken. De relatie tussen Chenet en de wijnbouwers is trouwens niet alleen zakelijk: ze kennen elkaars vrouwen en kinderen, staan naast elkaar in het hele proces, van oogsten tot bottelen. Ze overleggen op micro-niveau: zullen we die druif iets eerder plukken en die iets later? Kortom: collegialiteit en vakmanschap.
Het Nederlandse team van LGCF koos voor een sterke positionering van de naam en van het merk. Iedereen kent de naam JP. Chenet. Van de studenten tijd, van GTST en van de scheve hals, maar die is sinds 2015 verdwenen. De schroefdop werd gewenst en dat ging niet samen met de scheve hals, maar er zit nog wel een deuk in de fles. Wat blijft is dat JP. Chenet al 35 jaar consistent in smaak en kwaliteit is. En dat vindt niet alleen de consument, ook internationale jury’s geven de wijnen van JP. Chenet ieder jaar prijzen.
De wijnen van JP. Chenet zijn in Nederland verkrijgbaar bij onder andere Jumbo, Makro en DirckIII.
In de varianten:
+ Colombard-Sauvignon: knisperig fris, fruitig en zwoel
+ Merlot: zacht, soepel en een zwart fruitmandje
+ Cabernet-Syrah: vol, rijp, stevig en soepel. Bij voorkeur iets koelen.
+ Grenache-Cinsault rosé: fris crèmige Provence-achtige rosé
+ Medium Sweet: een lichtzoete wijn met mooie zuren.
+ Ice Edition Wine Rosé: mousserende fruitige wijn met een licht zoetje. Vrolijk en aangenaam. Drink de Ice Rosé on the Rocks!
+ Ice Edition Vin Mousseux: mousserende zoete wijn. Doordat deze ijskoud gedronken moet worden, komt hij minder zoet over.
JP. Chenet; vertrouwd als vanouds.
Heb ik zo je vraag goed beantwoord Evelien?
Charlotte van Zummeren
Dit artikel is eerder verschenen in Winelife