‘Het is de fles die het ‘m doet. Hét kenmerk van Domaine Ott en de elegantie ten top. Réne Ott heeft het ontwerp bedacht in 1926 en het concept is over de gehele wereld gepatenteerd’. Aan het woord is Christophe Renard, Brand Ambassador van Domaines Ott. Ott heeft 3 domaines en een instaplabel By Ott, gemaakt van eigen druiven die van druivenstokken komen die te jong zijn voor de topwijnen. Want de druiven voor de topwijnen worden pas gebruikt als de wijnstok minimaal 10 jaar oud is. Ott is ‘cool’ en gaat – ondanks de behoorlijke prijzen – als zoete broodjes over de toonbank. Bijkomend voordeel: de wijnen van Domaine Ott worden organisch verbouwd en gevinifieerd.
Nederland is zelfs een van de grotere afnemers van van het bedrijf. Om het nieuwste gebottelde jaar Chateau de Selle te presenteren reisde Christophe Coppola Renard dan ook graag af naar Amstelveen om samen met Steven Duintjer van Fourcroy Nederland, een aantal horecazaken en vertegenwoordigers van de pers de wijnen door te proeven. ‘Wij bottelen pas in maart, vandaar.’
Ott is de naam van een familie uit de Elzas die in 1869 naar de Provence kwam. Inmiddels runnen ze een wereldbefaamd huis dat onderdeel is van de Groupe Roederer. De drie domaines van Ott in de Provence liggen op redelijke afstand van elkaar. Chateau Romassan in de Bandol, Chateau de Selle bij Vidauban in het hart van de Côtes de Provence en Clos Mireille het dichtst bij de zee in La Londe. Het feest in Aan de Poel trapte af met een aperitief By Ott, een zeer soepele doordrinkbare rosé. Bij de langoustine en shitake kwamen twee jaartallen van de Selle op tafel. Het nieuwe jaar 2023 en 2016. Die laatste bleek een enorme diepgang en lengte te hebben gekregen. ‘De wijnen van Ott kunnen ongelofelijk goed ouderen ‘, vertelde Renard en dat bleek te kloppen. Zelf had Renard onlangs nog 1994 geproefd, die nog zeer levendig bleek.
Bij de tarbot met vegetarische rendang kwam de Blancs de Blanc van Clos Mireille ter tafel. Deze wijn is gemaakt van semillon en rolle. Gefermenteerd op tanks, een jaar rust op foeders van 70 hl en geen malolactische gisting. Het is een frisse wijn met een rijpe stijl en een mooie lichtgele kleur. Een complex glas en ook een typische witte Provence: vettig, met een beetje honing en steenfruit en kruidige tonen. Een witte Provence is een wijn die je niet snel vergeet en deze van Ott al helemaal niet.
Bij de kreeft kwam de topwijn Etoile 2021 in het glas. Ott is wel twintig jaar bezig geweest om deze te ontwikkelen en in 2019 kwam de eerste jaargang . De grenache komt van de drie domaines en alleen het allerbeste is gebruikt. Ott maakt voor zijn rosé en witte wijnen geen gebruik van hout, dus ook hier niet. De wijn rust wel op betonnen eieren, goed voor de micro-oxidatie. Ze maken er maar 7.000 flessen van, waarvan een paar honderd in Nederland belandden. In Frankrijk gaat deze wijn voor 140 Euro over de toonbank. Een superzachte, elegante wijn met diepgang en lengte en een feestje bij de kreeft.
De rode Bandol Romassan combineert tot slot uitstekend met de prime rib. Ott vindt het belangrijk om zelf een rode wijn op de markt te brengen, naast al hun rosé’s. De rode Bandol 2020 is gemaakt van syrah, grenache en mourvedre en heeft lengte, fraîcheur en tonen van tabak en cacao. ‘Het is een dienende rode wijn’, licht Renard toe. ’ter aanvulling van gerechten.’ Ott maakt maar een rode wijn en deze mag er wezen.
Aan de Poel
Christophe Coppola Renard geniet van de prachtige gerechtjes van Aan de Poel. 250 van de 365 dagen reist hij over de wereld als Brand Ambassador van Ott. ‘Als het hier najaar wordt, reis ik naar downunder waar het dan lente wordt.’ Een veel reizend bezig baasje dus. Dat je overal ter wereld deze wijnen mag toelichten in de meest bijzondere restaurants is jaloersmakend. Dit gezelschap genoot deze donderdag al ten volle van de prachtige gerechtjes van Stefan van Sprang en de schitterende wijnen van Ott.
ChvZ
Foto: Christophe Coppola Renard en Steven Duintjer