Retour de France en LFE | Sluiten strategisch partnership

Retour de France en LFE gaan samenwerken om de verduurzaming van de wijnwereld met herbruikbare wijnflessen te versnellen. Als onderdeel van deze samenwerking benoemt Retour de France LFE als haar exclusieve partner voor het Nederlandse retail kanaal. Daarnaast zullen beide partijen samenwerken om de aanwezigheid van Retour de France in het Out-of-Home kanaal te versterken.

Duurzaamheid en innovatie in de wijnindustrie Retour de France zet zich in voor een circulaire wijnwereld met een revolutionair wijnconcept met wijn in herbruikbare flessen met statiegeld. Door deze krachtenbundeling wordt een duurzamer alternatief geboden voor eenmalige glazen flessen, wat bijdraagt aan een significante reductie van CO2-uitstoot, glas -en kartonafval, grondstofgebruik en waterverbruik.

Huub Verstraaten, oprichter en eigenaar van Retour de France, vertelt: “We zijn met Retour de France op missie naar een circulaire wijnwereld zonder afval. Als impact gedreven bedrijf willen we laten zien dat het mogelijk is om de levensduur van glazen wijnflessen te verlengen. Want een wijnfles is natuurlijk geweldig, mits deze vaker wordt gebruikt en niet na eenmalig gebruik al in de glasbak verdwijnt. Om nóg meer impact te maken is schaal nodig en dus is samenwerken met een strategische distributiepartner een logische volgende stap. Dit versterkt onze professionaliteit, logistieke processen en commerciële slagkracht in het Retail en Out-of-Home kanaal. We zijn dan ook onwijs trots op deze strategische samenwerking met LFE en kijken ernaar uit om samen impact te gaan maken”.

Marcel Kerkmeester, Algemeen Directeur LFE, legt uit: “Eén van de grootste uitdagingen waar we als wijnindustrie vandaag de dag voor staan, is het realiseren van een significante CO2 reductie in de keten. De overheid, onze klanten en onze eigen mensen verwachten dat van ons. Het verduurzamen van verpakking, en met name de glazen fles, is een uitgesproken kans om hier impact te maken. En aangezien Retour de France een leidende rol heeft op het gebied van circulariteit binnen de Nederlandse wijnindustrie, en inmiddels met succes een concept met statiegeld flessen voor de horeca heeft ontwikkeld, was het een logische keuze om samen op te trekken om te onderzoeken hoe we dit op grotere schaal mogelijk gaan maken binnen retail. Jaarlijks verdwijnt er ongeveer 150 miljoen kilo aan wijnflessen in de glasbak. Met Rotation Partners, een consultancy op het gebied van circulariteit, hebben we modellen ontwikkeld die aantonen dat we een CO2 reductie tot wel 70% kunnen realiseren op transport en materiaal wanneer flessen worden hergebruikt. Theoretisch zou er dus 90 miljoen kilo CO2 uitstoot kunnen worden bespaard. Dat is het equivalent van 80.000 benzine auto’s van de weg halen! Daarnaast kunnen we zo ca 6 miljard liter water besparen, want de reductie in watergebruik bij het wassen van flessen is wel 80% versus het koelen van gesmolten glas bij 1350 graden. De potentiële impact van een circulaire keten is dus enorm!

Bron: pb


Rubriek(en):
Actualiteiten
Hoofdmenu
error: Copyright 2022 | Winebusiness.nl