Sogevinus kondigt zijn naamswijziging aan en heet vanaf nu Kopke Group. De groep blijft zijn portfolio verder ontwikkelen en heeft de ambitie om uit te groeien tot een wereldwijd bedrijf voor erfgoedwijnen. De nieuwe merkidentiteit dankt zijn naam aan het meest historische merk van de groep: Kopke. Kopke, opgericht in 1638 is ’s werelds oudste Port wijnhuis.
De aankondiging van de nieuwe merkidentiteit valt samen met de officiële opening van hun nieuwe hotel van de in Vila Nova de Gaia: het Tivoli Kopke Hotel. De groep opende in 2022 zijn eerste hotel, The Vine House in São Luiz dat uitkijkt over de rivier de Douro.
Wijnmerken van Kopke Group zijn Barros, Burmester, Calém, Kopke, Quinta da Boavista, São Luiz en Velhotes. De wijnmerken behouden net zoals de landgoederen van de groep, Quinta de São Luiz, Quinta do Arnozelo, Quinta do Bairro en Quinta da Boavista, hun eigen unieke merkidentiteit en persoonlijkheden, maar vallen onder Kopke Group.
Pedro Braga, CEO van Kopke Group: “Vanaf vandaag zijn we niet langer Sogevinus – nu zijn wij Kopke Group. We hebben deze naam gekozen omdat het een naam is die de wereld kent, en de naam is van ons oudste wijnmerk. Het vertegenwoordigt nu alle wijnmerken van de groep – allemaal gelijk – zoals een oudere broer zijn jongere broers vertegenwoordigt.”
Het logo van Kopke Group is afgeleid van het Sogevinus logo, maar in plaats van één druiventros zijn er acht druiventrossen zichtbaar in het nieuwe logo in de vorm van een ster. Een andere opvallende verandering is de toevoeging van ‘By Escotet Family Estates’ aan het logo van Kopke Group. Hoewel er geen verandering in de eigendomsverhoudingen heeft plaatsgevonden, is wat aanvankelijk begon als een investeringsmogelijkheid voor de familie Escotet is uiteindelijk een project van liefde geworden.
Juan Carlos Escotet, hoofd van de Escotet familie die grootaandeelhouder is van de Iberische bank Abanca Corporación Bancaria, voegt hieraan toe: “Ik zal eerlijk zijn: in eerste instantie kwamen we als investeerders, met een financiële reden. Maar er gebeurde iets onverwachts – we werden verliefd. Of het nu de geest van de groep was, de genialiteit van het team, de magie van de Douro of de Port zelf, we waren in de ban.
Escotet Family Estates is meer dan een naam – het is een belofte. Een toewijding aan het erfgoed, de duurzaamheid en de visie van Kopke Group. Als familie zijn we misschien nieuw in wijn, maar tijd intimideert ons niet, het inspireert ons. We brengen passie, nederigheid en ervaring uit andere werelden mee. We hebben geen haast – we zijn hier om geschiedenis te schrijven en wijnen en ervaringen te creëren die verhalen vertellen.”
Meer informatie over Kopke Group en zijn merken is te vinden op www.kopkegroup.com.
Over Kopke Group
Kopke is een wereldwijd erfgoed wijnbedrijf en is een groep van wijnlandgoederen en Port en Douro DOC wijnmerken die in de jaren 1990 bij elkaar zijn gebracht. De groep blijft zijn portfolio ontwikkelen en heeft onlangs twee nieuwe hotels geopend en zijn historische kelders in Vila Nova de Gaia gerenoveerd voor evenementen en om bezoekers de verbazingwekkende wereld van Port wijn te laten ervaren. Kopke Group vertegenwoordigt vijf eeuwen wijn en is trots op de unieke identiteit en persoonlijkheid van elk van haar individuele merken.
Tot de Port wijnmerken van Kopke Group behoren Barros, Burmester, Calém, Kopke en Velhotes. De Douro DOC wijnmerken zijn Quinta da Boavista, São Luiz en Burmester. Daarnaast bezit de groep vier Douro-wijndomeinen: Quinta de São Luiz, Quinta do Arnozelo, Quinta do Bairro en Quinta da Boavista. Kopke Group is momenteel actief in meer dan 60 landen, waarbij de export 40% van de totale omzet uitmaakt. Wijntoerisme is goed voor 25% van de omzet. De groep produceert gemiddeld 9,5 miljoen flessen wijn per jaar en bezit 430 hectare in de Douro vallei, waarvan 250 hectare onder wijnstokken. De Douro is de oudste afgebakende regio ter wereld. Kopke Group zet zich in voor duurzame praktijken die het unieke terroir in de geboorteplaats van de wijnen, de Douro vallei, in stand proberen te houden.