Vinexpo 2017: referentie voor de wijn- en gedistilleerdbranche

Na vier intensieve beursdagen sloot de Vinexpo Bordeaux op 21 juni jl. haar deuren. 2.300 exposanten (40 landen) en 40.050 bezoekers – zo’n 8.000 minder dan twee jaar geleden, waarvan 47% internationaal uit 150 landen – kwamen bijeen tijdens dit internationale vakevenement voor wijn en gedistilleerd voor  ontmoetingen, tekenen van contracten, ontdekken van noviteiten en de ontwikkeling van hun zakelijke netwerk.  Drie kenmerkende trends kwamen tijdens de vakbeurs naar voren; een hoge bezoekerskwaliteit met vele internationale beslissers, het verenigen van alle marktspelers en het bieden van inhoudelijke content.

Exposanten waardeerden de hoge bezoekerskwaliteit waaronder veel internationale beslissers, wat werd benadrukt dankzij de one-to-wine meetings georganiseerd door de Vinexpo. Deze 2.000 afspraken, voorafgaand aan de beurs gepland, waren gericht, constructief en resulteerden in vele getekende contracten met distributeurs.

‘Onze doelstelling was de bevordering van een hoge bezoekerskwaliteit en ik kan nu bevestigen dat deze uitdaging is geslaagd” verklaart beursmanager Guillaume Deglise, “We hebben inkopers van verschillende markten ontmoet en geïnvesteerd in communicatie naar de belangrijkste sectoren. Daarnaast is de controle van de bezoekersaccreditatie aangescherpt.’  

Inkopers afkomstig uit 150 landen onderstreepten het wereldwijde karakter van de distributiesector en zetten de Vinexpo neer als mondiale referentie voor het vinden van nieuwe markten en uitbreiding van het netwerk. Qua bezoekersaantallen blijft Frankrijk op een eerste plaats staan, gevolgd door China en de U.S.A.  Dankzij de samenwerking tussen Vinexpo en TMall (Alibaba Group) kan de Vinexpo haar positie in China versterken en haar reputatie in dit uitgestrekte gebied ontwikkelen. De start van Vinexpo New York in maart 2018 zal eveneens bijdragen aan het belang van de Vinexpo voor Amerikanen.

‘Wij exposeren op de Vinexpo om Amerikaanse en Chinese inkopers te ontmoeten. We komen al sinds 16 jaar en de Vinexpo Bordeaux biedt ons de mogelijkheid met professionals af te spreken die we niet op de andere grote vakbeurzen ontmoeten. Al op de eerste beursdag hebben we een overeenkomst gesloten met een Chinese importeur en een Saoedisch bedrijf’, vertelt Tanja Robinson, Sales Director van Robinson & Sinclair (Zuid Afrika).

De Vinexpo brengt marktspelers bijeen

Grote internationale merken, familiebedrijven, kleine wijnbouwers en regionale of landenpaviljoens waren ruimschoots vertegenwoordigd op de beurs en uitten hun enthousiasme:  “De beste Vinexpo editie van de afgelopen 10 jaar” bevestigt Jean-Frédéric Hugel van Maison Hugel (Alsace).

Groepen wijnproducenten boden de mogelijkheid aan professionals om de Tre Bicchieri van Guide Gambero Rosso opnieuw te ontdekken, het wijnjaar 2016 van de Union des Grands Crus de Bordeaux te proeven of bijvoorbeeld Riesling wijnen uit Duitsland.  Ook het Institute of Masters of Wine trok veel belangstelling, evenals de vertegenwoordigers van de mondiale gastronomie, met sterren chef-koks en gerenommeerde sommeliers.

Tevens is de Vinexpo erin geslaagd om vele erkende specialisten aan te trekken, zoals Michel Bettane en Thierry Desseauve, voor de ontwikkeling van het aanbod voor nicheproducten, evenals het aantrekken van belangrijke media, zoals Wine Spectator, Terre de vins, The Drinks Business of La Revue du vin de France.

Het verenigen van mensen en bedrijven leidt ook tot aanpassingen aan verschillende behoeften. De nieuwe ruimte gewijd aan biologische wijnen, WOW! (World of Organic wines) is een goed voorbeeld hiervan, “Het succes overtrof alle verwachtingen!” concludeert Guillaume Deglise.

Inhoudelijke content

Dankzij de organisatie van conferenties over de gevolgen van klimaatverandering voor de wijnbouw, diverse kwesties in verband met de Brexit of de toename van e-commerce, heeft de Vinexpo zich ingezet om haar klanten te kunnen voorzien van antwoorden voor de belangrijkste actuele strategische vraagstukken.

Vele interessante en verrijkende proeverijen volgden elkaar op in de Vinexpo Academy en op de stands. Tenslotte ging tijdens de Riesling Day op dinsdag 20 juni speciale aandacht uit naar dit internationale druivenras. Vijf Masters of Wine deelden hun mening over Franse, Duitse, Amerikaanse, Australische en Oostenrijkse Riesling.

Bron: persbericht

 


Rubriek(en):
Actualiteiten

Gerelateerde berichten


    Hoofdmenu
    error: Copyright 2022 | Winebusiness.nl