Vinexpo/IWSR studie | Wijnconsumptie naar 207 miljard dollar in 2022

De Vinexpo Bordeaux, de internationale vakbeurs voor wijn en gedistilleerd, opent haar deuren van 13 t/m 16 mei 2019. In het kader van deze beurseditie presenteert de Vinexpo traditiegetrouw de resultaten van de Vinexpo/IWSR trendstudie naar wijn- en gedistilleerdconsumptie in de wereld. Volgens deze studie, stijgt de mondiale consumptie van stille en bruisende wijnen naar 207 miljard USD in 2022, bij een totaal volume van 2,7 miljard 9 liter kisten. De totale markt voor stille en bruisende wijnen groeit gemiddeld met 2,15% tussen 2017 en 2022.

Voortgestuwd door de ‘drink minder maar beter’-trend, groeit de waarde van de verkopen overal ter wereld harder dan het volume. Deze trend is vooral zichtbaar in de regio’s Amerika en Asia-Pacific. Hoewel het volume en de waarde van de consumptie in Europa meer geleidelijk groeit, domineert deze regio nog steeds de wijnconsumptie en – waarde met respectievelijk 58% en 50% marktaandeel.

De Verenigde Staten blijven groeien als belangrijkste wijnmarkt, met een waarde van USD 34,8 miljard in 2017. Frankrijk is de tweede markt ter wereld met een waarde van USD 16,7 miljard, kort gevolgd door China op de derde plaats met USD 16,5 miljard.

De VINEXPO/IWSR studie voorspelt dat China in 2020 de tweede plaats op de ranglijst van Frankrijk zal overnemen. De studie voorspelt dat de waarde van de Chinese markt in 2022 meer dan USD 19,5 miljard zal bedragen.

Wat betreft het volume van de consumptie, blijft de top 5 onveranderd in 2017. De Verenigde Staten staan op de eerste positie met 318 miljoen kisten, gevolgd door Italië (206 miljoen), Frankrijk (250 miljoen), Duitsland (224 miljoen) en China (156 miljoen).

De grootste importmarkten ter wereld zijn Duitsland met 126,3 miljoen kisten, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk met 114 miljoen kisten. De Verenigde Staten (79,9 miljoen) en China (61 miljoen) groeien sterk en volgen op de derde en vierde plaats.

Naar 2022 toe zullen premium wijnen (USD 10-20 per fles) de grootste groeifactor voor stille en bruisende wijnen vormen (+15% tussen 2017 en 2022). De Verenigde Staten en China leveren de grootste bijdrage aan deze trend. Rode wijn domineert nog steeds de wijnconsumptie met 55% marktaandeel, maar daalt geleidelijk naar 54% in 2022. Witte en rosé wijnen daarentegen zullen in deze periode stijgen.

Bruisende wijnen zijn met name populair in Europa met 65% marktaandeel in volume en 55% in waarde. Wereldwijd gaat het om 260,2 miljoen kisten met een totale waarde van USD 28,9 miljard. In 2022 zal dit gestegen zijn tot 281 miljoen kisten met een totale waarde van USD 32,9 miljard.

De Verenigde Staten zullen de import van bruisende wijnen de komende jaren stimuleren met een stijging van 4,6 miljoen kisten. De groei in het Verenigd Koninkrijk zal daarentegen afnemen, met een verwachte groei van 1,8 miljoen kisten tussen 2017 en 2022. Op beide markten, zowel de Verenigde Staten als het Verenigd Koninkrijk, wordt deze groei met name bewerkstelligd door prosecco, dat een belangrijke groeifactor is op de markt van bruisende wijnen.

In termen van waarde, zijn de top 5 markten: VS (USD 4,5 miljard), Frankrijk (USD 3,6 miljard), UK en Duitsland (USD 2,7 miljard) en Italië (USD 2,5 miljard).

Locaal geproduceerd gedistilleerd vormt bijna 90% van de wereldwijde consumptie, maar internationaal gedistilleerd neemt een steeds groter marktaandeel, met name in China (baiju) en Asia-Pacific (cane, rum en brandy). Tussen 2017 en 2022, groeit de consumptie van geimporteerd gedistilleerd met 12% tot een totaal van 399 miljoen 9 liter kisten.

Mondiale gedistilleerd producten groeien ook tot 2022. De terugloop van wodka wordt gecompenseerd door grote stijgingen van whiskey (65,9 miljoen kisten), gin (9,5 miljoen) en gearomatiseerd gedistilleerd (2,4 miljoen).

De komende editie van de Vinexpo Bordeaux belooft een sterke editie te worden met tal van (nieuwe) evenementen, zoals de sector WOW (World of Organic Wines), het uitgebreide evenementenprogramma met o.a. op dinsdag 14 mei een groot symposium over de invloed van klimaatverandering op de wijnbouw, The Blend netwerkparty (gratis voor alle bezoekers), ‘la Grande Degustation’ (grote openingsproeverij op zondag 12 mei in het Palais de la Bourse) en nog veel meer.

Bron: persbericht

 


Rubriek(en):
Actualiteiten
Hoofdmenu
error: Copyright 2022 | Winebusiness.nl