Vivino | Haalt 155 miljoen Dollar op

Vivino heeft 155 miljoen dollar opgehaald tijdens de eerste investeringsronde sinds 2018. De wijnverkoop van Vivino is in 2020 meer dan verdubbeld (tot 265 miljoen dollar), vooral door de sluiting van de horeca in diverse landen. Daardoor draait Vivino voor het eerst break-even.

Met het geld kan Vivino, dat al actief is in 17 landen en 50 miljoen gebruikers heeft, uitbreiden naar nieuwe markten, waaronder Mexico, Japan, Portugal en Polen, en het personeelsbestand met ten minste 50% laten groeien tot 300 mensen, aldus CEO Heini Zachariassen in een interview. Het bedrijf zal ook doorgaan met het ontwikkelen van een personalisatiefunctie die Zachariassen vergelijkt met een Netflix-achtige beoordeling voor wijn.

Naast Kinnevik – de grootste investeerder – legden eeerder Sprints Capital, GP BullHound en Creandum AB in, wat het totale bedrag nu op 221 miljoen dollar brengt. Zachariassen zei dat de waardering van het bedrijf aanzienlijk is gestegen, hoewel hij geen cijfers wil vrijgeven.

Toch verwacht Vivino niet dat het dit jaar of volgend jaar winstgevend zal zijn, en het bedrijf plant nog geen beursintroductie, aldus Zachariassen. “Vivino has claimed the position as the go-to wine utility for consumers all over the world, creating a strong community with network effects and rich data insights,” zei Georgi Ganev, CEO van Kinnevik in de verklaring.

Vertaling en bewerking ©Charlotte van Zummeren

Engelstalige bron: Bloomberg Vivino


Rubriek(en):
Actualiteiten
Hoofdmenu
error: Copyright 2022 | Winebusiness.nl