Wine Paris & Vinexpo Paris, het internationale evenement voor de wijnwereld, wil de wijn- en gedistilleerd industrie helpen bij de uitdagingen waarmee de sector momenteel wordt geconfronteerd. Deze uitdagingen, variërend van klimaatverandering tot nieuwe consumenteneisen, geopolitieke conflicten en economische en handelskwesties, zetten de wijn- en gedistilleerdsector ertoe aan innovatieve oplossingen te verkennen.
De aanstaande editie van Wine Paris & Vinexpo Paris 2024 wordt gekenmerkt door een zeer aanzienlijke toename van het aantal internationale exposanten (+59% ten opzichte van 2023), aangevoerd door Italië, Portugal en Spanje, drie landen die 67% van de internationale exposanten vertegenwoordigen.
Trends
De volgende kwesties zullen tijdens de komende beurs, die van 12 t/m 14 februari a.s. gehouden wordt, in samenwerking met belangrijke spelers in de markt besproken worden. De groei van de beurs gaat gepaard met een uitbreiding van het aantal evenementen van het conferentieprogramma ‘ON’ (op de beurs).
- Het plezier van ontdekken
Ondanks een vertraging van de wereldwijde consumptie van wijn en gedistilleerde dranken, is de trend onder consumenten om nieuwe horizons te ontdekken, met de wens om hun nieuwsgierigheid te voeden met een grote verscheidenheid aan appellations, druivenrassen, terroirs… De markt voor gedistilleerde dranken behelst ook likeuren die overal ter wereld worden geproduceerd. Pisco, mezcal en tequila zitten duidelijk in de lift, en daarnaast doet whisky het goed in India, rum in het Verenigd Koninkrijk en cognac in Japan.
- De groei van “no/low”
Een van de meest opvallende trends die de afgelopen jaren op Wine Paris & Vinexpo Paris naar voren is gekomen, is no/low, producten met geen of laag alcoholgehalte, die een groeiend aantal consumenten aantrekken. Hoewel millennials en de generatie Z een sleutelrol spelen in deze evolutie, breidt de trend zich nu ook uit naar Michelin-sterren restaurants, en naar alle landen. De wereldwijde No/Low-markt bedroeg in 2022 meer dan 11 miljard dollar, met een volumestijging van meer dan 7% in 10 belangrijke markten (Australië, Brazilië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Japan, Spanje, Zuid-Afrika, VK en VS). Het consumptievolume van niet-alcoholische dranken zal naar verwachting met gemiddeld 9% per jaar groeien tot 2026.
- Premiumisatie
De premiumisering van de wijn- en gedistilleerde drankensector is al enkele jaren een actieve trend. Steeds hedonistischer wordende consumenten tonen een groeiende interesse in premium producten, unieke wijnen, high-end sterke dranken en exclusieve proeverijen. Deze trend wordt gevoed door het verlangen naar kwaliteit, authenticiteit en differentiatie. Consumenten zijn selectief: ze willen minder maar beter drinken.
- De opkomst van sterke dranken
Sinds de pandemie heeft de wereldwijde markt voor gedistilleerde dranken een periode van groei doorgemaakt, gedreven door de cocktailcultuur, de populariteit van ambachtelijke gedistilleerde dranken en de toenemende populariteit van kant-en-klare dranken.
Uitdagingen?
- Klimaatverandering
Alle spelers in de sector hebben te maken met dit fenomeen. De wijn- en gedistilleerdindustrie is sterk afhankelijk van weers- en klimaatomstandigheden en de kwaliteit van de grondstoffen wordt aanzienlijk beïnvloed door deze factoren. Klimaatrisico’s kunnen leiden tot veranderingen in de groeiseizoenen van wijnstokken. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, passen veel wijn- en gedistilleerdproducenten aanpassingsstrategieën toe, zoals het veranderen van wijnbouwpraktijken, het kiezen van druivenrassen die beter bestand zijn tegen klimaatverandering of het investeren in technologieën voor risicobeheer. De sector onderzoekt ook duurzaamheidsbenaderingen om de impact op het klimaat te minimaliseren en traditionele terroirs te behouden.
- Geopolitieke kwesties
De sector is nauw verbonden met geopolitieke kwesties, met name op het gebied van productie, distributie, internationale handel en regelgeving. Economische sancties die door bepaalde landen worden opgelegd, hebben dezelfde gevolgen voor de handel in wijn en gedistilleerde dranken als handelsgeschillen of gewapende conflicten. Al deze factoren beïnvloeden de vraag en gewoonten van de consument, wat leidt tot nationalistische bewegingen en zelfs boycots. Daarom moet de industrie de geopolitieke ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden en zich aanpassen om risico’s te minimaliseren of te profiteren van kansen wanneer deze zich voordoen.
- Duurzaamheid: van de wijnstok tot de fles
Duurzame ontwikkeling is een belangrijk thema in de sector van de alcoholische dranken. Consumenten, producenten en regelgevers maken zich steeds meer zorgen over de milieu-impact van hun activiteiten. Van wijnstok tot verpakking, duurzame ontwikkeling geldt voor iedereen. Duurzaam wijngaardbeheer omvat het verminderen van het gebruik van pesticiden en chemische meststoffen, het behoud van de biodiversiteit, het beheren van water en het bevorderen van milieuvriendelijke landbouwpraktijken.
Consumenten waarderen deze trend en kopen steeds vaker duurzame producten: producenten streven ernaar de ecologische voetafdruk van hun activiteiten te verkleinen door de uitstoot van broeikasgassen in verband met de productie, het transport en de distributie van hun producten tot een minimum te beperken. Geconfronteerd met de druk van de consument, passen veel bedrijven in de sector duurzame praktijken toe, waardoor ze een concurrentievoordeel krijgen.
Wine Paris & Vinexpo Paris 2024 in cijfers:
- 948 exposanten
- 47 producerende landen vertegenwoordigd
- 59% stijging van het aantal internationale exposanten (en +8% voor Franse exposanten)
- 40.000 vakbezoekers verwacht, waarvan meer dan 35% internationale bezoekers
- 122 conferenties en masterclasses gepland in het officiële ON! -programma
- 155 bezoekende landen
- Alle Franse wijnbouwgebieden zijn aanwezig
- 35 categorieën sterke dranken, no/low, bier en cider
- +46% meer oppervlakte voor de (sterke dranken) sector Be Spirits
- Een ‘OFF’-programma in de stad in samenwerking met 200 restaurants en cocktailbars: leoff-paris.com