Wijnen bij de Lidl

Rennen naar de Lidl

LidlIn Frankrijk, Zwitserland en België is het normaal om hoge wijnen in de supermarkt te kopen, je staat er als bezoeker vaak versteld van welke wijnen daar worden aangeboden. In Nederland wordt 85% van het wijnaanbod via de supermarkt verkocht, maar dit betreft in het algemeen bescheiden wijnen. Langzaam maar zeker komt daar verandering in. Albert Heijn bijvoorbeeld heeft nu een speciaal schap met bijzondere wijnen en deze toevoeging staat ook zo op het bord wat boven het schap hangt.

 

Speciale en wat duurdere wijnen.

 

Vanaf morgen – 18 september – mengt de Lidl zich in de ‘strijd’ om de hogere wijnen onder de noemer Grands Vin de France. In de hierbij behorende kleurige folder legt sommelier Jan-Willem van der Hek die zich heeft verbonden aan deze campagne een en ander uit. Er is voor Franse wijn topwijnen gekozen omdat Franse wijnen volgens hem een voorbeeld zijn voor vele andere wijnen. Lidl biedt 50 wijnen aan uit o.a. Bordeaux, Bourgogne, Loire en de Elzas. Een groot aantal van deze wijnen is verkrijgbaar in alle filialen, een speciale selectie ligt in de schappen bij de grotere filialen. Sommige wijnen zijn alleen via de webshop www.lidl.nl te bestellen. Dit staat in de brochure met een duidelijk lichtblauw logo aangegeven. Tussen alle wijnbeschrijvingen met menusuggesties en serveertips door geeft sommelier Jan-Willem allerlei algemene tips. Zoals ‘hoe open je en les wijn in 5 stappen’, ‘hoe proef je een wijn’, ‘decanteren’ etc.

Opvallend zijn de uitgebreide toelichtingen van Van het Hek. Per wijn wordt aangegeven op welke temperatuur deze geserveerd moet worden en wat je er het beste bij kunt eten. De proefnotities zijn adequaat. Bij de Bourgogne Hautes Côtes de Nuits stelt van het Hek terecht dat de afdronk niet lang is en het fruit veel goed maakt. Ook: hij adviseert hier vis bij te eten! Bij de Côtes de Ventoux 2013 (4,99) van Domaine de Ju – wijnen die doorgaans zeer luchtig kunnen zijn – beveelt hij de wijn aan voor liefhebbers van volle wijnen met zachte tannines.

Wat vond Winebusiness.nl van de wijnen, althans van een selectie ervan? De 2011 Meursault Henry Larue (19,99), die Jan-Willem omschrijft als geurend, rijk en exotisch, viel op door zijn fijne zuren. Meursault-wijnen hebben weleens de neiging log te worden, maar daar was bij deze geen sprake van. In de Bourgogne hoor je heel vaak dat een wijn onder een lagere appellation gebotteld is, maar eigenlijk van een hogere wijngaard komt. Deze Meursault heeft daarentegen veel meer weg van een Haut Côtes de Beaune. Toch een heel mooi glas. Dezelfde indruk gaf de Côte Rotie 2003 van Domaine Rosiers (24,99). Een zachte, ronde en interessante wijn die perfect op dronk is, maar toch niet de complexiteit heeft van die je van een Côte Rotie kunt verwachten, je zou hier eerder denken aan een top villages. De Pouilly Fumé 2013 (8,99) van Domaine Gaudry en Pessac-Leognan 2010 van Chateau Baret boden de verwachte en juiste kwaliteit. De Bordeaux 2009 (8,99) van Michel Rolland schreeuwt om een goed stuk vlees, maar dat zijn we gewend van deze man terwijl de tweede wijn van Grand Puy Ducasse 2010 (24,99) zeer aangenaam is.

De selectie telt vijftig wijnen en dat zijn er teveel om hier allemaal op te noemen. De brochure omschrijft ze allemaal en is uiterst leesbaar, plezant en informatief. De wijnliefhebber en beginnende wijnkenner kan zijn hart aan de brochure en aan de Lidl ophalen. De wijnen bestrijken een prijsrange van 4 tot 40 Euro. In Frankrijk en België rijden consumenten met een aanhangwagen naar de speciale wijn uitverkoop dagen van de supermarkten. Ik kan me zo voorstellen dat dit ook bij de Lidl gaat gebeuren. Goed initiatief.

Charlotte van Zummeren


Rubriek(en):
Proeverijen

Gerelateerde berichten


    Hoofdmenu
    error: Copyright 2022 | Winebusiness.nl