600 Franse bedrijven zullen, na twee jaar afwezigheid, hun producten presenteren tijdens de 26ste editie van de internationale beurs Prowein van zondag 15 tot dinsdag 17 mei 2022 in de Messe Düsseldorf.Business France, die deze bedrijven adviseert bij hun exportactiviteiten, nodigt internationale professionals uit om het Franse paviljoen (5580m²) te bezoeken en kennis te maken met Franse producenten van wijn, gedistilleerd, bier en cider te ontmoeten.
Nieuw te ontdekken
Voor het eerst zal er een stand met rum uit het Franse overzeese gebied la Réunion aanwezig zijn op het paviljoen. Het aanbod aan “champagnes de vignerons”, bier, cider en gedistilleerd (vooral cognacs) zal groter dan ooit zijn. Vele producenten hebben hun aanbod aangepast aan de steeds grotere vraag aan “Crafs en NoLow” producten. Ze hebben hun productie- en teelmethoden gewijzigd om aan de trend van “beter consumeren” te voldoen maar de kwaliteit van hun cuvées gewaarborgd. In samenwerking met de Franse kurkenvereniging is gekozen voor een ecologisch verantwoorde aanpak – “The Great Cork Harvest” – om de kurken die in het Franse paviljoen worden gebruikt te recyclen. De opbrengst gaat naar een goed doel: ‘Agir Cancer Gironde”.
Honderden Terroirs proeven in het Franse paviljoen
Om de sector nieuw leven in te blazen zal er een delegatie uit bijna elke Franse regio aanwezig zijn op het paviljoen om de grote diversiteit aan streekproducten te presenteren. Doelstelling: netwerken om business te bevorderen. In de ShowRoom #BonjourProWein kunnen bezoekers 100 Franse wijnen, gedistilleerd, bier en ciders proeven (stand A77- Hal 10). Deze producten zijn voorafgaand aan de beurs blind geselecteerd door een jury die is samengesteld door Business France en het Duitse wijnblad Weinwirtschaft.
De Franse export groeit
In 2021 heeft Frankrijk wereldwijd 7,9 % meer wijn in volume geëxporteerd dan in 2020 en 2,4 % meer dan in 2019 (14,6 miljoen hectoliter). Frankrijk was na het Verenigd Koninkrijk de tweede exporteur van gedistilleerd wereldwijd. Cognac was het meest gevraagde product; 75 % van het marktaandeel in waarde binnen het Franse gedistilleerd dat in 2021 is geëxporteerd. Frans bier krijgt ook meer interesse dan voorheen: een stijging van 8% in waarde tussen 2019 en 2021.
Bron: De Franse Douanes