Wahed Khan, die samen met zijn vrouw Bunty eigenaar is van een exportgericht wijnmerk in Robertson, is benoemd tot de nieuwe niet-uitvoerende bestuursvoorzitter van Wines of South Africa (WoSA). Hij volgt marketingexpert Carina Gous op, die de functie zes jaar lang heeft bekleed.
Wahed Khan heeft een achtergrond in financiën en operations en is sinds 2020 lid van het bestuur van WoSA. WoSA CEO Siobhan Thompson: ‘’Wahed Khan brengt brede vaardigheden en ervaring mee op het gebied van productie, operations, marktontwikkeling, cultuurverandering en -management. Zijn focus is het bedenken en uitvoeren van strategieën om de integratie van de waardeketen te verbeteren.” Thomson vervolgd: “Khan combineert zakelijk inzicht met persoonlijke integriteit, medeleven en optimisme en is zeer genereus in het delen van zijn kennis.’’
Cape Dreams Wines
Khan bouwde een goede reputatie op het gebied van grootschalige turnaround-projecten en verliet de verpakkingssector om in 2012 de wijnindustrie te betreden. Hij voegde zich bij het bedrijf Cape Dreams Wines, die zijn vrouw een paar jaar eerder had opgericht maar nu klaar is voor uitbereiding.
Het echtpaar exporteert momenteel naar 20 landen over de hele wereld, zowel naar gevestigde als opkomende wijnmarkten, en richt zich op kanalen voor consumptie, detailhandel en e-commerce. Daarnaast riep Tim Atkin (MW) de Chardonnay van Cape Dreams Wines uit tot ‘Best Value White’ op zijn erelijst van South Africa Special Report 2021.
Khan vindt het een grote eer dat het WoSA bestuur hun vertrouwen in hem uitspreekt, maar ziet het ook als een grote verantwoordelijkheid. Met zijn nieuwe functie hoopt hij bij te dragen aan de groei, stabiliteit en duurzaamheid van de wijnindustrie doormiddel van totale integratie van de verschillende waardeketens.
Hij benadrukt dat een belangrijk onderdeel van de focus waarde gedreven transformatie vormt: “De Zuid-Afrikaanse wijnindustrie boekt aanzienlijke vooruitgang door meer doel- en klantgericht te zijn, en meer economisch en sociaal gefocust, maar er moet nog steeds dringend gewerkt moet worden aan de wendbaarheid om deze te vergroten.’’
“Internationaal komt de wijnconsumptie in een stroomversnelling nu consumenten bewuster gaan drinken om redenen van persoonlijke gezondheid, milieu-impact en ethisch bewustzijn. Wijnliefhebbers drinken minder maar betere wijnen.’’
“Om onze positie en concurrentiekracht op de wereldmarkt te versterken, moeten we onze sector herdenken als één volledige waardeketen die concurreert met de vergelijkbaar geïntegreerde waardeketens van elk van onze concurrerende landen.”
Over WoSA
Wines of South Africa (WoSA) is een non-profitorganisatie die de export van alle Zuid-Afrikaanse wijn naar belangrijke internationale markten promoot. Naast het hoofdkantoor in Stellenbosch, Zuid-Afrika heeft WoSA ook kantoren in Johannesburg, Engeland, Canada, USA, Zweden, China, Duitsland en Nederland.
Ga voor meer informatie naar www.wosa.co.za of neem contact met ons op via:
Instagram: @wosa_nl
Facebook: @WOSANL
Twitter: @WOSA_ZA