De riddle van Ruinart
‘I visited Ruinart as a tourist, I was studying agronomy. Then I got fascinated and started to study oenology. Now I am one the two winemakers of Ruinart’. Aan het woord is Amelie Chatin, een jonge vrouw die samen met Frederic Panaiotis het wijnmakersteam vormt van Ruinart. Amelie is met de trein vanuit Parijs gekomen en gaat dezelfde dag weer terug, het champagnegebied is zó dichtbij. Chatin is hier vanwege een lunch voor de Blanc de Blancs, een van de pronkstukken van Ruinart. De vorm van deze fles zou je zelfs een beetje ‘stout’ kunnen noemen.
Deze 100% chardonnay heeft een sierlijke fles, een replica uit de 18de eeuw, die met haar vrouwelijke vormen een lust voor het oog is.
Op deze mooie vrijdag eind mei wordt deze Ruinart in het zonnetje gezet door Moet Hennessy Nederland i.s.m. Maison PR. En zoals altijd als LVMH of een onderdeel daarvan een product uitlicht, is zo’n evenement perfect georganiseerd. Vandaag was restaurant de Kas de locatie. Goed gekozen omdat eigen geteelde groentes centraal staan in de gerechten die daardoor licht blijven en uitstekend passen bij de BdB.
Eerst vragen we Chatin nog of het voor Ruinart lastig is zich te positioneren binnen LVMH, dat tenslotte vijf gerenommeerde champagnehuizen in het assortiment heeft. Chatin: ‘We are one big family within LVMH. You can put Krug and Veuve on one side, they work together and they use wood. And we work with Moet and Dom Perignon. We use Inox and are both non-oxidatif’. Chatin ziet juist voordelen ‘we learn from eachother’. Naast wijnmaken reist Chatin over de hele wereld ‘usually in the beginning of the year, with harvest I am of course in the Champagne’. Zoals zoveel Franse wijnmakers reist Amelie dan veel naar het verre oosten ’they love our rosé and demi-sec’. Chatin licht tussen de gangen de geschiedenis van het huis door, Ruinart is namelijk het oudste champagnehuis.
Het oudste champagne-huis
De benedictijner monnik Dom Ruinart (1657-1709) was een voorname geleerde, bovendien zeer geïnteresseerd in oenologie. Op een van zijn vele reizen kwam hij in 1700 in contact met de monnik Dom Perignon die hem vertelde over het fenomeen van de mousserende wijn en hem het geheim leerde. Terug in Reims attendeerde hij zijn broer en diens zoon Nicolas op deze bijzondere wijn. Nicolas nam de tip van zijn oom ter harte en was er als de kippen bij toen Napoleon in 1728 toestemming gaf om champagne op fles te mogen verhandelen. In 1709 stierf Dom Ruinart en zijn neef Nicolas verwezenlijkte in 1729 de droom van zijn oom. ‘Au nom de Dieu et de la Sainte soit commencé le présent livre‘. Met deze woorden opende Nicolas Ruinart op 1 september 1729 het allereerste Champagnehuis: Ruinart.
Na de tweede wereldoorlog had het huis Ruinart het zwaar. Het is te danken aan de jarenlange ijver van de in 2008 overleden Chef de Cave Betrand Mure, een neef van de familie, dat Ruinart vandaag de dag weer sprankelt, geholpen door Philippe de Rothschild van Mouton Rothschild, die geld investeerde en de helft van de aandelen over nam. Na 14 jaar (1963) verkocht Rothschild zijn aandelen aan Moet et Chandon, die zo’n 80% van de aandelen in handen kreeg. In 1973 werd Ruinart volledig ingelijfd bij LVMH.
Ruinart bezit 14 hectare aan wijngaarden en heeft een van de mooiste kelders – crayeres – van de Champagne waar zo’n 7 miljoen flessen liggen opgeslagen. Het Champagne-huis Ruinart maakt vijf verschillende champagnes en heeft ook de schattige halfjes in het assortiment. Allen gemaakt op fraicheur en elegantie, bij Ruinart wordt nooit gebruikt gemaakt van houten vaten.
Ruinart, kunst en De Kas
Ruinart heeft iets met kunst. Het huis werkte in het verleden samen met o.a. Alfred Mucho en kondigt nu haar samenwerking aan met Hervé van Straeten. De kunst die zij maken heeft uiteraard met het product te maken, zo maakte Van Straeten een coaster waarin één fles champagne past, en een wijnkoeler voor drie flessen. In het verleden werkte Ruinart samen met de Nederlander Maarten Baas die twee keer een limited giftverpakking ontwierp. Op deze dag in De Kas zorgde miss Blackbirdy voor kunstzinnige elementen.
Chefkok Gert Jan Hageman van De Kas is ook een kunstenaar, maar dan ook kookgebied. Op een prachtige waaier, waarbinnen ook de drie geuren van de BdB – citroen, witte perzik en ananas – letterlijk geplakt zijn, staan zijn gerechtjes. Op Klossiaanse wijze heeft Hageman de gerechtjes toegekookt naar de champagne. Vooral de gegratineerde oester met Hollandaise saus springt er als wijnspijscombinatie uit. Ook de cannelloni van courgette, Chinese bieslook, tempura van courgettebloem en dressing van mousserons mag er wezen. Hageman: ‘ik heb zorgvuldig geproefd en uiteraard gekeken naar wat we in dit jaargetijde telen’. Amelie Chatin geniet zichtbaar van de lunch, vooral van de schol op de graat gegaard met witte en groene asperges, rauwe venkel en hash brown met rucola en beurre blanc.
Riddle is het Engelse woord voor remouage, daarnaast wordt het gebruikt in ‘a riddle wrapped in a enigma’, een moeilijk op te lossen vraagstuk. Champagne maken is voor de meesten een ingewikkelde kwestie, Ruinart geeft er blijk van dit proces op alle fronten te beheersen.
Charlotte van Zummeren