Het mooiste meisje van de klas
Armand de Brignac
Jaap Jongbloed presenteerde een paar seizoenen lang de serie Het mooiste meisje van de klas. Dit programma ging over inmiddels volwassen vrouwen die vroeger de mooiste meisjes waren, al hun voormalige klasgenootjes weten zich hen nog te herinneren. Opvallend aan het programma was dat deze – afzonderlijk geïnterviewde – vrouwen zonder uitzondering een bewogen leven achter de rug hadden. Ernstige ziektes, faillissementen, scheidingen, depressies en ga zo maar door. Ieder van hen was door schade en schande wijs geworden.
Van zichzelf hadden zij nooit de perceptie gehad van alleen maar een mooi meisje. Integendeel zelfs.
Armand de Brignac
Fourcroy Nederland is de importeur van Armand de Brignac in Nederland. Dit doen ze eigen zeggen op ‘voorzichtige’ wijze om hun andere champagnemerk Deutz niet voor de voeten te lopen. De Brignac is een merk dat internationaal een cultstatus heeft verworven. De Brut, de ‘Ace of Spades’ huist in een gouden fles met een handgemaakt label dat is gegoten in een legering van tin en zink. Na het vergulde en polijsten wordt het label met de hand aangebracht op de fles. Het resultaat is prachtig. Een verzameling van deze flessen stond het selecte gezelschap op de wachten toen deze arriveerde bij Restaurant Nevy in Amsterdam. Hier ontving Fourcroy te samen met de heren Cattier en Bienvenu, directeur en export-manager van de Brignac, de gasten voor een bijzondere tasting.
‘We are in the middle of the harvest, but we decided to come’. In het charmante Engels van de Fransman leggen ze het productieproces van De Brignac uit. Collega Crum vraagt hoe het team de remouage en dégorgement uitvoert, daar je niets kunt zien door de ondoorzichtige flessen. ‘The team is very experienced it. They can practically feel it’. Jean Jacques Cattier, eigenaar van het gelijknamige champagnehuis Cattier – goed voor één miljoen flessen -, vertelt dat zijn ouders het initiatief hebben genomen om De Brignac op te richten. ‘My son is called Armand en my mother read the name De Brignac in a book’. Het antwoord op de vraag welk boek moet hij schuldig vragen en hij zegt erbij ‘you can’t google it, you will see only our champagne when you type De Brignac’. En dat blijft inderdaad waar te zijn, blijkt proefondervindelijk. ‘Unfortunately my parents passed away before the project was ready’.
De productie van Armand de Brignac is 50.000 flessen per jaar. De familie heeft zelf wijngaarden in de Montage de Reims, Côte de Blancs en Vallee de la Marne. ‘But we do buy grapes, as well for De Brignac as for Cattier’. Voor de Brignac geldt: van alles het beste. De beste jaren, de beste druiven, de beste selectie en de beste combinatie. Van a tot z wordt alles met de hand gedaan. ‘The De brignac team has 8 people and that is a lot for such a small production’. Dit levert de Ace of Spades op, de Blancs de Blancs en een Rosé champagne resp. in gouden, zilverkleurige en ‘pink’ fles.
De tasting
We proeven de drie champagnes begeleidt door gerechtjes van Nevy. Bij de Ace op Spades een krabtaartje. De Brut van Brignac is zacht, zacht, romig en nog eens een keer zacht. De Brut staat voor 35.000 flessen en is daarmee de grootste binnen de lijn. Van de Blanc de Blancs worden er 5.000 gemaakt, de rosé 10.000 en er is nu zelfs en limited edition demi-sec: 600 flessen. En daar moet de wereld het dan mee doen. De Blanc de Blancs wordt geserveerd bij een risotto met garnalen. Het glas is helder, zuiver, bloemig, mineralig met zacht puntige citrustonen en tonen van abrikozen. De rosé de Brignac wordt ingeschonken bij een stukje yellow fin tonijn. De rosé is spannend met aardbeien en bosbessen, een weinig toast en lange afdronk. Deze spannende smaak staat in schril contrast met de tonijn. Deze ligt ‘sec’ op het bord. Niet geseard, geen saus erbij, niets.
Tot slot
De heren Cattier en Bienvenu praten vol vuur en passie over hun merk. Dan hebben ze het vooral over het werk dat erin wordt gestoken, de pure ambacht die ervoor nodig is. Het uiterlijk wordt genoemd, maar slechts als bijzaak. Net zoals bij de mooiste meisjes van de klas komt er heel wat meer bij kijken om tot een goed eindresultaat te komen.
De champagnes van de Brignac worden in blindproeverijen door experts als José Penin, Robert Parker en Michael Edwards hogelijk geprezen. Als celebrities als de Beckhams vervolgens hun voorkeur ervoor uitspreken gaat het snel en schiet de prijs en vraag en aanbod curve omhoog. Het is een kostbaar merk, maar is een Bentley ook niet duurder dan een Volkswagen?
Charlotte van Zummeren