Vinitaly 2013
De 47e editie van de Italiaanse Wijnvakbeurs de Vinitaly is weer achter de rug. Met 4200 exposanten en 148.000 bezoekers, mocht de beurs zich ondanks de crisis verheugen in een totale groei van 6% ten opzichte van vorig jaar. Vooral de buitenlandse bezoekers zorgden met een aantal van 53.000 voor een flinke stijging van maar liefst 10%. En dat was te merken: veel drukte, lange afstanden en overvolle stands in vrijwel alle paviljoens. Gelukkig was de temperatuur goed, met zo’n 12 graden was het nergens te warm en waren alle wijnen goed op temperatuur te houden. Dat is wel eens anders geweest.
Veel aandacht voor de nieuwe afzetmarkten buiten Europa. In landen als China, Rusland en Brazilië stijgt de wijnconsumptie flink. Voornamelijk onder de nieuwe rijken, geconcentreerd in de grote steden, die zich maar wat graag onderscheiden van de massa en zich vooral storten op de bekende en prestigieuze merken. Nu de consumptie in Europa enigszins stagneert vanwege de crisis zijn ook de ogen van de kleinere en minder bekende wijnhuizen gericht op deze landen. Al met al staat de consumptie nog steeds niet in verhouding tot wat er in Europa en de VS aan wijn wordt geconsumeerd. Om een voorbeeld te geven: op elke 37 liter in Europa drinkt de Rus er 10 en de Chinees er 1. Voor een bevolking waarvan het overgrote deel nooit een glas wijn te zien krijgt is dat trouwens nog steeds een hele grote plas!
Hoe dan ook, Europa en de Verenigde Staten blijven de belangrijkste afzetmarkt voor Italiaanse wijn. In de VS is de consumptie ervan zelfs gestegen met 5%. De Italiaanse wijnhuizen doen er dus goed aan zich niet blind te staren op de ontwikkelingen in landen als Rusland en China, maar zich te focussen op het behoud van positie binnen Europa en de VS, door het voeren van een goed prijs en kwaliteit beleid en een helder promotieplan.
Heleen Schreuder