Wat heeft de Australische wijn Chocolate Box nu met voetballen van doen? Welnu, het volgende. Na een tenenkrommende en billen knijpende wedstrijd versloeg Oranje afgelopen woensdag de Socceroos. De Australische voetballers bleken vechtmachines pur sang. Nimmer versagend, altijd maar doorgaan. Wat is dat toch met Australië? Een immens land van ruim 200 jaar oud, wat tot die tijd rustig en onontdekt door het leven ging.
Gevolg: er bestaan daar nog dieren, planten en insecten die nergens anders nog bestaan. De oorspronkelijke bewoners – Aboriginals – lieten het land en toebehoren met rust. Daar kwam verandering in toen de Britten het land in bezit namen en de kolonie een feit werd. Veroordeelde misdadigers in Engeland werden naar kampen en gevangenissen in Australië gestuurd en kwamen nooit meer terug. Eenmaal op vrije voeten bleven ze daar. Wellicht dat door een bestaan op te bouwen in een ruw en onontgonnen gebied de kiem is gelegd voor een eeuwigdurende vechtersmentaliteit die duurt tot aan de dag van vandaag. Pittige karakters en dat geldt niet alleen voor de inwoners. Het wijnland Australië maakt ook pittige, stevige wijnen. Blockbusters worden ze genoemd. Hoge alcoholpercentages, een muur van fruit met – dat moet gezegd worden – vaak opvallend zachte tannines. Het land kent heftige temperaturen wat een en ander verklaart. De wijnbeurs kwam onlangs met een shiraz uit Barossa valley, genaamd de Chocolate Box. De fles is getooid met een aansprekend retro label. De wijn komt van Rocland Estate in Barossa Valley van de familie Rocca.
De familie maakt van eigen wijngaarden en contractgrowers diverse ranges, de Chocolate Box is er daar één van. Binnen de range Chocolate Box bestaan ook nog een tempranillo, mataro, sparkling shiraz, een nog exclusievere blue label shiraz, cabernet sauvignon en GSM. Mataro is overigens een synoniem voor mourvèdre, in Australië en Californië noemen ze deze druif zo. GSM is een andere voorliefde van de Australiërs om de labels simpel te houden, het staat voor grenachte, syrah en mataro. In Nederland moeten we het doen met de shiraz, toch één van de favoriete druiven van de Australiërs. Op het label staat dat de wijn – uiteraard – chocolade tonen heeft, gecombineerd met het klassieke Barossa-zwarte-fruit. De wijn is opgevoed op Frans en Amerikaans eiken. In het palatum komt dat hout duidelijk naar voren, maar het heeft iets vriendelijks. ‘Sandalwood’ wordt het genoemd. Alcohol en tannines zijn zacht en het fruit is alom aanwezig. De wijn is dunner dan je zou verwachten op grond van het voorlaatste, maar het geeft niet. Gekoeld komt-ie beter tot zijn recht. Drinken op een graadje of twaalf. Of-cellar of via webshop kost deze Chocolate Box 22 Australische dollar, dat is omgerekend 15 Euro. De Wijnbeurs verkoopt de shiraz in een tijdelijke actie voor iets meer dan een tientje. Eenmaal een slok genomen, komt de wedstrijd tegen Australië gelijk weer terug op het vizier. Wat een opluchting!
Charlotte van Zummeren