Eric Kurver van Aix is voor geen kleintje vervaard. Dat mag al blijken uit de Nebuchadnezar die AIX-Oceanië manager Jaap Sonnemans torst. Kurver heeft iets met de grote flessen die je met een aantal vrienden in het weekend kunt opslobberen. Hij wilde van zijn AIX een merk maken en daar is hij wonderwel in geslaagd. De rosé bestaat pas acht jaar. In 2008 nam Kurver La Grande Séouve met 175 ha over en startte AIX. Omdat hij nu meer produceert dan zijn wijngaarden leveren, werkt hij nu samen met vier andere producenten in de Provence. Inmiddels maakt hij meer dan één miljoen flessen en worden zijn wijnen over de hele wereld verkocht. Tijd om te gaan samenwerken met een grote Nederlandse importeur om ook de levering aan de horeca een stukje hoger te tillen. Jaap Sonnemans werkt nu vijf maanden in Nederland om dit proces te begeleiden en gaat dan weer terug naar Sydney om het netwerk in Oceanië te beheren.
Op de zesde etage van het W Hotel achter de Dam in Amsterdam, met een schitterend uitzicht over de stad, wordt op deze maandagochtend 2016 geproefd. 2015 was voor Kurver een topjaar, maar ook 2016 kan hem bekoren; 13 % abv., fris fruitig, mooi zuurtje. Op de vraag aan Kurver hoe hij de oxidatiegevoelige grenache in toom houdt, antwoordt Kurver dat stikstof een uitstekend middel is. Een uur na de presentatie gaat Kurver alweer naar Parijs, AIX zal daar in een paar bekende horecazaken worden verkocht. Rosé’s en vooral Provence rosé’s zijn enorm populair. Dat een Nederlander een mooie positie in die markt heeft weten te bereiken is iets om trots op de zijn. Met Walraven|Sax hoopt Kurver de verkoop in Nederland verder te verhogen. De importeur is op zijn beurt blij met dit bekende merk erbij. Een win-win situatie dus.
ChvZ
Foto: Michiel Farenhorst, Jaap Sonnemans en Eric Kurver