De wijnen van de Toekan

De wijnen van de Toekan: Van der Valk scoort

 

toekanMet een miniem marketingbudget, volgens sommige insiders zelfs nihil, kunnen de hotels en restaurants van Van der Valk rekenen op maximale bekendheid. Het zal een hele klus zijn iemand te vinden die de naam Van der Valk niet kent. Laagdrempelig, kindvriendelijk, betaalbare kwaliteit en de inmiddels spreekwoordelijke kers op de appelmoes zijn de kenmerken van het bedrijf. Wat minder bekend is, is dat Van der Valk een uitstekende speler is in de wijnwereld.

 

Bordeaux

In Bordeaux, tijdens een door Groupe LFE georganiseerd diner in aanwezigheid van Sophie Castel, spreekt Winebusiness.nl met Ton Kempers. Kempers is degene die de wijnhandel De Gouden Leeuw heeft opgezet voor Van der Valk Voorschoten. ‘Dit is de drieëndertigste keer dat ik bij de primeurweek ben’ vertelt Kempers. De man heeft een encyclopedisch Bordeaux geheugen om U tegen te zeggen ‘2012 vind ik qua lagere wijnen wat minder goed’, voegt hij eraan toe. Aanwezig bij het diner is ook Simon Brandse die t.z.t. het stokje van Ton Kempers zal overnemen. Kempers: ‘zolang het nog kan, blijf ik een paar uur per dag werken. Ik kan nog niet zonder’. Brandse is verantwoordelijk voor de winkel De Gouden Leeuw. Hij werkt nauw samen met Frits Schoemaker die de totale inkoop van Van der Valk Voorschoten onder zijn hoede heeft.

Enige tijd later in het Van der Valk filiaal in Voorschoten legt eigenaar Marcus van der Valk uit ‘je kunt niet spreken van één concern Van der Valk. Iedereen die in deze familie geboren is en de naam draagt mag een zaak beginnen en een toekan op het dak zetten. Je kunt het zien als een franchise organisatie met daarbinnen samenwerkingsverbanden.

 

Geschiedenis

Van der Valk is een familiebedrijf, waarvan het beginpunt ligt in 1939, toen Martien van der Valk sr. het dranklokaal De Gouden Leeuw in Voorschoten ombouwde tot een hotel. Naderhand is de wijnhandel dus voortgezet. Zijn streven was elk van zijn elf kinderen een eigen hotel te geven. Zo ontstonden achtereenvolgens Het Haagsche Schouw in Leiden, de Bijhorst in Wassenaar, de Witte Bergen in Eemnes-Laren, de Biltsche Hoek  in De Bilt en de Molenhoek  in Mook.

Zoon Gerrit van der Valk, de latere concernleider, kreeg het zesde hotel, De Witte in Vught. Hij wilde het concern veel groter maken en stichtte behalve hotels ook motels. De Van der Valk-keten heeft nu 59 vestigingen in Nederland, 13 in Duitsland, 9 in België, 3 in Frankrijk, 1 in Spanje, 1 in Florida, 1 op Bonaire, 1 op Curaçao en 1 in Zuid-Afrika.

Het logo van de Van der Valk-ondernemingen is de welbekende toekan. Toen het vogelpark Avifauna in Alphen aan den Rijn door de familie werd gekocht, gebruikte deze het toekan-logo. Besloten werd om het te handhaven en ook voor de hotels en restaurants van het concern te gaan gebruiken.

 

De Gouden Leeuw

upstairsTerwijl Marcus van der Valk verder praat, wordt op de achtergrond alles in gereedheid gebracht voor een proeverij van de nieuwe wijnkaart van Van der Valk. Marcus ‘binnen de franchiseorganisatie Van der Valk zijn er verschillende groepen. De groep waar ook Voorschoten in zit, omvat zo’n 35 vestigingen’. En: ‘Voor deze groep kopen wij de wijnen in.’ De medewerkers van deze vestigingen kunnen vandaag de wijnen komen proeven. Dat doen ze in restaurant Upstairs op de eerste verdieping van het hotel. Zoals Van der Valk tegenwoordig ook designhotels kent, is de aspiratie voor een sterrenrestaurant hen niet vreemd. Ze hebben goede hoop voor een ster voor dit restaurant. Marcus gaat door over de wijn ‘we komen al 35 jaar in Bordeaux, dat is onze coremarkt. In onze winkel De Gouden Leeuw kun je werkelijk alles vinden op Grand Cru gebied en veel daarbuiten.’

Frits Schoemaker gaat ons voor de naar de bewuste wijnwinkel. Van der Valk vertelde al dat de zaak grondig verbouwd gaat worden en in die tussentijd in verkleinde vorm doorgaat. Het is het hotel uit, rechtdoor een stukje naar rechts, stukje naar links, nog een stukje door een niemandsland en dan sta je voor de winkel. Schoemaker ‘hier om de hoek zit onze eigen slagerij en tegen de kersttijd staan de auto’s van de klanten tot hier in de file. Die slagerij is een megasucces’. Als je dan toch moet wachten is het een uitstekend idee om even bij De Gouden Leeuw binnen te lopen, want het is een snoepwinkel op wijngebied. Van Mouton Rothschild tot en met Latour. Van Camensac tot en met Poujeaux, van Petrus tot en met Lynch Bages en ga zo maar door. Het meest vrolijke eraan zijn de prijzen, hier betaal je geen cent teveel. Een bewuste keuze ‘we kopen slim in en we weten wat we doen. En het motto van de restaurants en hotels geldt hier ook, betaalbare kwaliteit voor iedereen’. De Gouden Leeuw kan daarnaast inderdaad wel een likje verf en een nieuw plankje hier en daar wel gebruiken, maar is daar is dus in voorzien. ‘Er staat hier maar een klein gedeelte van onze voorraad, we willen het toch iets anders gaan regelen’. Andere Franse streken en landen zijn overigens ook ruimschoots vertegenwoordigd.

 

Betaalbare kwaliteit

Het prijsbeleid komt ook in de wijnkaart naar voren. Een fles Domaine Ott bijvoorbeeld die in de winkel ca. 28 Euro kost, staat hier voor een paar Euro meer op de wijnkaart voor de klanten. Een importeurs gaan daarin mee, zoals de aanwezige Domaine Ott importeur Fourcroy dat verwoordt. ‘Je betaalt bij Van der Valk het minste voor een fles Ott vergeleken met andere Nederlandse restaurants’. Met Groupe LFE heeft Van der Valk een samenwerkingsverband voor o.a. de huiswijn én de alcoholvrije wijn. Marcus ‘kijk maar hier op het kaartje, dat staat op iedere tafel. Steeds meer mensen willen ivm zwangerschap, ziekte of geloof geen alcohol en iets in een glas op steeltjes staat dan toch leuker dan een glaasje water?’.

 

Een goed bewaard geheim

Van der Valk Voorschoten en De Gouden Leeuw zijn jaarlijks goed voor zo’n één miljoen verkochte wijnflessen. Dat aantal omvat de absolute top, maar ook tientallen duizenden flessen Graves Superieur en Merlot. Dit presteren ze met het laagste marketingbudget ooit. Dat is een hele prestatie en de jaarlijkse Grand Cru proeverijen in het najaar zijn een must voor de wineprofessional en –kenner. Hoe een bedrijf groot kan zijn in bescheidenheid. Chapeau!

 

Charlotte van Zummeren


Rubriek(en):
Archief

Gerelateerde berichten


    Hoofdmenu
    error: Copyright 2022 | Winebusiness.nl