Het PR landschap in de Nederlandse wijnwereld is redelijk beperkt. Zo’n vijf bureaus verdelen de proeverijen en evenementen. Toch lijkt er de laatste jaren en zeker de laatste kwartalen overduidelijk een nieuwere speler actief te zijn in de wijnmarketing. Steeds vaker komen er uitnodigingen in de mailbox van Pitch PR uit Amsterdam. Reden om eens een praatje te gaan maken met Robert Verhoeven en Harriet Boekholt.
Locatie: een nieuw kantoor op IJburg. Overal flessen wijn, ratelende telefoons, binnenlopende postbodes, een drukte van jewelste.
Verhoeven en Boekholt werken met acht actieve en betrokken collega’s waaronder twee stagiaires. Het is een leuk en goed op elkaar ingewerkt team.
Hoe komen jullie ineens zo actief in de wijnwereld?
Robert: Schijn bedriegt hoor, dat zijn we al langer. Hospitality is onze roots. We hebben alle twee de hotelschool gedaan. Ik in Maastricht en Harriet in Den Haag. En daarna zijn we verzeild geraakt in resp. de catering, restaurant wereld en de hotelbranche. Harriet heeft zelfs nog aan de wieg gestaan van de Sensation in de Amsterdam ArenA als sales manager.
Harriet: Organiseren, wijn en gastvrijheid zitten ons in het bloed. We hebben samen Hotel Graaf Bernstorff op Schiermonnikoog opgezet. Robert ging terug naar de catering en ik ben voor o.a. ArenA en BuroSix gaan werken. Op een gegeven moment was ik er klaar mee om voor allerlei verschillende bazen te werken en toen ben ik voor mezelf begonnen. HarverPro heette het bureau: Harriet Verhoeven PR Organisatie. Toen dat begon te lopen is Robert erbij gekomen, die was na horeca en catering ook in voor een nieuwe uitdaging.
Niet gelijk in de wijn begonnen?
Robert: De eerste klanten kwamen uit de hotel wereld, daar kenden we veel mensen. We zijn zelf lekkerbekken en we houden van wijn, dus we zijn actiever naar wijnklanten op zoek gegaan. Ook omdat wijn langduriger planning omvat dan bijvoorbeeld hotelopeningen, die meer jaren klussen wilden we graag. We hadden en hebben het gevoel dat er plek is in Nederland voor actieve wijnmarketing. Dat willen wij graag doen vanuit de idee: anders en beter. Customized en out-of-the-box-thinking. Een instapwijn vereist een heel ander marketingplan dan een regio als de Loire. Geen standaard plannen, ieder subject benaderen op zijn waarde.
Harriët: We zijn eerst van Oudewater waar we woonden en kantoor hielden naar Amsterdam verhuisd en hebben in 2009 de naam veranderd in Pitch. Als er ergens wordt gepitcht is het wel in PR en marketing, zo staan we bij zoekopdrachten op Google snel bovenaan. Daarna kregen we langduriger contracten met Pays d’Oc, en New Zealand Wine. En vergeet Diageo niet, een grote speler op de spirits markt.
En toen weer verkast?
Robert: We zaten bij de Kookfabriek in het kantoor, dat werd te klein. Toen kwam dit hier op de Cas Oorthuyskade langs. Perfect, we zijn er heel blij mee. We kunnen hier zelfs proeverijen organiseren.
Harriët: Privé zijn we ook verhuisd en we zitten nu op 20 kilometer van ons werk. Heerlijk.
Wat valt jullie op in de Nederlandse wijnwereld?
Robert: We zouden graag de agenda’s vooraf willen delen met andere organiserende bureaus, dat scheelt zoveel overlap.
Harriet: Het is divers landschap in Nederland. Een aantal grote importeurs bepalen het beeld en het barst van de kleintjes die het moeilijk hebben. We komen bij importeurs wel weer oude medestudenten tegen. Dat is leuk.
Nog andere wensen?
Robert: Het is niet zo dat we voor alléén maar wijn willen doen. Food, winkelopeningen – we hebben laatst de nieuwe Davidoff brand store op de Van Baerlestraat begeleid – evenementen en spirits zullen altijd onderdeel van onze portfolio zijn.
Harriet: Nog steeds hebben we het gevoel dat er in Nederland ruimte is voor meer wijn en wijnmarketingprojecten. Aan dat soort dingen denken we eigenlijk constant. Of we nu hier zijn of thuis.
Charlotte van Zummeren
Om een indruk te krijgen van de portfolio en diensten: www.pitchpr.nl