Nederland telt naar schatting een paar duizend wijnimporteurs waarvan een klein percentage tot de belangrijkste van Nederland horen. Regelmatig komen er kleine importeurs bij die een niche van de markt bedienen. Maar een importeur die binnen twee jaar na aanvang – ook nog midden in coronatijd – fullswing meedoet? Dat hoor je niet zo vaak. Toch is dat wat er is gebeurd met premiumimporteur VINVIN Wines. Reden om eens af te spreken.
Winebusiness.nl treft Corinne Hofland, Frank Laurentius en Marcel Just de la Paisières bij Central Park in Voorburg. Een sterwaardig restaurant waar wijn een hoofdrol speelt. Op de bijzettafel heeft eigenaar Joey al Vintage 2014 en Comtes de Champagne 2008 van Taittinger klaargezet. Een merk wat zeer belangrijk voor deze nieuwe importeur is, waarover later. Corinne Hofland valt met de deur in huis ‘de snelle start is voor ons ook onwerkelijk geweest’. Hofland en Just de la Pasières zaten na een dienstverband bij een wijnimporteur zich nog te bezinnen op de toekomst. Corinne’s partner, wijnliefhebber en entrepeneur Laurentius vond het juist een mooie gelegenheid om een eigen zaak in wijn te beginnen. Aan dat idee moesten ze even aan wennen. Hofland en Just de la Paisières kennen veel mensen, in de wijnwereld en erbuiten. Producenten, ondernemers, bekende Nederlanders, ze stonden allemaal in het adressenboekje.
En dat was wederzijds, Corinne stond in de kaartenbakken bij de importeurs die graag met haar wilden werken vanwege haar ervaring en die van Just de la Paisières in het hogere wijnsegment. Laurentius bracht zijn ondernemerszin mee. Een en een werd twee, de drie besloten VINVIN Wines te starten. Met de toevoeging Gamechangers in Wine. Want een doelgroep van B2B én B2C is afwijkend en hun vernieuwende manier van bewerking van de markt.
Hoe het begon
Just de la Paisières was al bezig met een private label wijnen en ging daarmee door, Hofland had de juiste contacten en Laurentius het ondernemersvernuft. Hij heeft een carrière in de Hygiene & Health – een drietal eigen ondernemingen – dat een apart verhaal waard is, en hij doet nu volop mee in de wijnbusiness van VINVIN Wines. In oktober 2020 werd VINVIN Wines gelanceerd. Premium wijnen van Hugel tot Jolivet, van Lignier-Michelot tot Tesselaarsdal, van Bouby & Fils tot Jean-Pierre Moueix en ga zo maar door. Inmiddels staan er 300 wijnen op de website.
De doelgroep was van meet af aan de horeca – alleen toen even niet -, de vakhandel en de particuliere consument. Dankzij alle contacten liep de verkoop van meet af aan crescendo. Zo goed dat nu, nog geen twee jaar later, het team naast de drie hoofdrolspelers uit 5 extra personen bestaat voor o.a. sales en logistiek. De toef op de taart kwam vorig jaar toen Grande Marque Taittinger op zoek ging naar een nieuwe partner in Nederland. Er waren vele kapers op de kust, VINVIN Wines was de gelukkige.
Hierdoor rolden nieuwe partnerships binnen met events als Masters Expo en Gassan Diamonds. Dat geeft een solide basis. Laurentius ‘Wij zijn met zijn drieën eigenaren en bestuurders van VINVIN Wines, maar we hebben wel 34 investeerders. Zogenaamde VINVestors of VINAdvocates.’ Met een heel pakket met leuke dingen als kortingen, wijnreizen, special events, zitten deze VINVestors op de eerste rij. Daarnaast fungeren ze als ambassadeur voor VINVIN Wines. Ook topvoetballers hebben de drie weten te interesseren in VINVestors. En via deze VINVestors stromen vele nieuwe klanten binnen.
Metaverse
Ook gaat VINVIN Wines actief aan de slag met metaverse. Just de la Paisières ‘In een virtuele 3 D omgeving worden producenten voorgesteld, Masterclasses georganiseerd en wijnen verkocht. In de toekomst willen we nog veel meer gaan doen met dit concept.’
Het sprankelt volop bij VINVIN Wines. Het private label waar Just de la Paisières mee bezig was, is nu uitgerold tot meerdere mono-cepages onder de naam Bon Vivant met een prachtig oranjelabel. Deze wijnen vinden hun weg naar meerdere restaurants. De private sales lopen nog steeds top, en de horeca is ook weer opgestart.
Kortom, het leven lacht VINVIN Wines toe.
Laurentius ‘Er zitten nog een paar leuke dingen aan te komen wat we op een later moment naar buiten brengen.’ Winebusiness.nl volgt het op de voet. Gamechangers is geen woord te veel gezegd, zoveel is duidelijk.
ChvZ