Lagunilla

Lagunilla night

 

lagunilladoor Charlotte van Zummeren

 

Hotel the Dylan en restaurant Vinkeles kunnen zich al langere tijd verheugen in interesse van bedrijven die tastings organiseren. Zo zat Winebusiness.nl al meerdere keren voor verschillende proefgelegenheden aan deze hoofdstedelijke dis. Meer proefneuzen weten nu de weg te vinden naar de Keizersgracht. United Wineries is een voorbeeld van een bedrijf dat pro-actief de journalistieke markt in Nederland benadert.

 


Deze avond zochten ze voor een nadere introductie van Lagunilla restaurant Vinkeles uit, vorig jaar deed United met Berberana al het Amstelveense Aan de Poel aan. Een bedrijf met culinair inzicht, zoveel is duidelijk. Berberana staat overigens op de schappen bij Albert Heijn en Lagunilla is present bij C1000.

De oprichter van Lagunilla, de gelijknamige Don Felipe, was zijn tijd in Riioja Alta ver vooruit. James Craig-wood van United Wineries omschrijft het als volgt: ‘he was the guy who introduced the American rootstock in Rioja. That’s the way the region coped with the phyloxera’. Inderdaad een vooruitziende blik, Don Felipe kreeg voor zijn inspanningen van Koning Alfonso XIII de titel Commander in the order of Agricultural Merit en het bedrijf is sinds 1885 enorm gegroeid. Niet zo groot als Berberana met z’n 45 miljoen flessen, maar wel een goede tweede met ca. 30 miljoen flessen. Craig-Wood: ‘Lagunilla has 4.000 hectares, but we don’t own them. We work with growers and they are share-holders of the company and that makes everybody happy’. De Nederlander Robert Coldenhoff vertegenwoordigt United Wineries in Nederland, binnenkort zal hij deze taak ook voor centraal Europa vanuit Genève gaan verrichten. ‘Het is een heerlijk bedrijf om voor te werken en ik verheug me erop om naar Genève te gaan’. In opdracht van Coldenhoff en Craig-Wood organiseerde Melman Communications voor de tweede keer op rij voor het journaille een wine and food pairing diner, dit jaar dus in Vinkeles. De Spaanse ambassadeur Fransisco Javier Vallaure de Acha en zijn economische raadsheer Enrique Fanjul met echtgenote zaten aan. Dit zegt wel iets over de importantie van de merken van United, want diplomatieke diensten rukken niet snel uit voor dit soort aangelegenheden. Alicia Martinez van Vinos de Espana spreekt behalve Spaans perfect Nederlands en Engels en assisteerde bij de gesprekken, de ambassadeur prefereerde Frans ‘Etes vous Français, votre nom est Français, nest ce pas?’. De economisch raadsheer had als laatste standplaats Montreal ‘but we wanted to come to the Netherlands, our son studies in Rotterdam and it is not far away from Spain’. Ook Category manager Spike Huisman van C1000 prikte een vorkje mee.

lagunilla2

 

De international gasten en het journaille proefde vervolgens aan de dis de diverse wijnen van Lagunilla met de gerechten van Vinkeles. Witte en rode wijn waren niet aanwezig, maar de instapwijn, de Vega del Rey met zes maanden houtopvoeding, kon deze lacune zonder enig probleem invullen. Licht gekoeld komt deze fruitige, zachte wijn nog iets beter tot zijn recht. Vervolgens kwam er een oplopende lijn in houtopvoeding met de Crianza, Reserva, Gran Reserva en Lagunilla Optimus. Deze laatste is overigens niet in Nederland te krijgen. De wijnen lieten zich naadloos combineren met de gerechten. Craig-Wood ‘they suggested some more fish, but Rioja’s combine better with meat’. De Vega del Rey comineerde prima met geroosterde asperges en gerookte rib-eye. De Crianza, met uitzondering van de Vega hebben alle wijnen naast de tempranillo 20% garnacha, was een goede danspartner voor de zwezerik en de Reserva deed het prima bij het kalfsvlees. Hoewel kaas en rode wijn niet altijd goed huwen, stond de Gran Reserva z’n mannetje en de Optimus is een wijn om zo al te drinken.

 

Deze wijnen kosten tussen de vijf en de twaalf Euro. De Vega del Rey komt binnenkort in een BOGOFF actie, buy one and get one for free. Lagunilla biedt wijnen met een onverwachte kwaliteit en meestal lopen mensen hiervoor naar de wijnspeciaalzaak. United Wineries laat na Berberana met Lagunilla zien dat supermarkten heel wat meer op wijngebied in huis hebben dat menigeen denkt. Het is een excellent idee van United en Melman Communications om dit soort foodpairings te organiseren. Licht nadeel is alleen dat het een hele avond neemt en het gemiddelde wijnjournaille door de overdaad van aanbiedingen niet echt de deur uitrent voor een maaltijd. Dat is jammer maar Craig-Wood springt hier op in ‘we are going to send samples around’. Winebusiness.nl was onder de indruk van de kwaliteit. Persoonlijke favoriet was de Vega del Rey en de Crianza, een bezoekje aan de C1000 is al ingepland.

Foto ©winebusiness.nl vlnr: James Craig-Wood, Fransisco Javier Lajaure de Acha, Spike Huisman en Rob Coldenhoff


Rubriek(en):
Archief

Gerelateerde berichten


    Hoofdmenu
    error: Copyright 2022 | Winebusiness.nl