Activin is opnieuw een bijzondere samenwerking aangegaan met de KLM. Eerder vrolijkten werken van Van Gogh labels van wijnen op, nu zijn het bijzondere schilderijen uit het volledig gerestaureerde Mauritshuis die de etiketten in de World Business Class opfleuren. Werken van Hollandse meesters gaan letterlijk de lucht in om ons land in een meesterlijk zonnetje te zetten. Emilie Gordenker, directeur van het Mauritshuis, gaat een selectief groepje journalisten uit verschillende vakgebieden, vertegenwoordigers van Activin en KLM voor in het Mauritshuis om de vijf werken te laten zien die als labels op de wijnen te bewonderen zijn. Als eerste valt op dat door deze renovatie oud en nieuw in het Mauritshuis prachtig verenigd zijn. Voor de ingang ga je met een gladde rond lopende trap een verdieping lager waar de garderobe is. Een glazen lift brengt je dan naar de hoofdingang. Gordenker laat als we uitstappen de lift een niveau zakken waarna het marmeren plafond van de lift één wordt met de vloer. De ruimtes op de eerste etage zijn klassiek gemeubileerd en in verschillende ruimtes laat de directeur ons de diverse werken zien. Het puttertje, het meisje met de parel, de stier van Paulus Potter, een huishouden van Jan Steen en het zelfportret op leeftijd van Rembrandt.
Master Works Master Wines
Aan tafel in de Randstadzaal, het Mauritshuis biedt mogelijkheden voor feesten en partijen in zowel het klassieke als nieuwe gedeelte, nemen zowel de KLM als Activin het woord. De KLM, zo legt o.a. Wim Spelt Director Product Management uit, voert om klanten aan zich te binden in deze zwaar concurrerende burgerluchtvaart een echt Nederlands beleid. Zo werken ze al jaren samen met De Kleine Schorre van Johan van der Velden. Ze willen wijnen – De KLM ‘verbruikt’ jaarlijks 400.000 flessen in de BC en 6 miljoen kleine flesjes in de Economy – met een verhaal, een Nederlandse verhaal. Welke wijnen hebben dat nu meer dan wijnen met een label van Hollandse meesters. Richard van Hemert van Activin vertelt dat het logistiek een operatie op zich was, want de wijnen komen van over de hele wereld en ter plekke moesten ze gebotteld worden met deze labels. Foto’s maken, opsturen, proeflabels etc. etc. daar zijn ze wel een paar maanden mee zoet geweest. Het resultaat mag er wezen. De bedienende stewardessen – Sociëteit De Witte verzorgde de catering, het servies kwam van KLM – vertellen dat passagiers de lege flessen mee naar huis willen nemen. Zo mooi vinden zij de labels. Een cliffhanger met allen werken en wijnen en notitieblokje met het meisje met de parel krijgen de passagiers als presentje.
Win-win
Een duidelijk voorbeeld van een win-win situatie. Degenen voor wie het bedoeld is – de passagiers – zijn enthousiast. De KLM heeft aan boord een verhaal, het Mauritshuis hoopt hierdoor op meer klandizie van KLM passagiers en Activin maakt dit mogelijk met hun mooie wijnen. Een SB van Norton, een Esterházy 2014, een Beronia Rioja crianza 2012, een Norton Malbec 2014 én een Vin de Mediterannee van Jaboulet Ainée Viognier 2015. Super! Het enige wat je je kunt afvragen, is waarom deze actie niet langer duurt??
Charlotte van Zummeren