Merknaam Jacobus Boelen terug

Merknaam Jacobus Boelen terug

Trento ORB 043Het parkeerterrein lag ondersteboven, de trappen zijn schuin en stijl, maar de feestelijke stemming in EYE in Amsterdam was volop aanwezig. Ruim van tevoren werd aangekondigd dat Oud Reuchlin & Boelen op 5 oktober met opmerkelijk nieuws zou komen. Volgens eigen zeggen zelfs het grootste nieuws sinds de oprichting in 1733. Een en ander werd dan ook voortvarend aangepakt. Een ruim uitnodigingsbeleid naar Horeca en pers zorgde voor een grote opkomst en ORB zocht sprekers erbij die aanspraken.

Trendwatcher Adjiedj Bakas sprak na geïntroduceerd te zijn door spreekstalmeester Niek Beute. Losjes rondlopend met projecties op een enorm scherm vertelde Bakas over nieuwe trends in de wereld, de maatschappij en natuurlijk op wine and food-gebied. Het komt erop neer dat beleving het belangrijkste is geworden, de consument bepalend en de smartphone de leidraad die onze voorkeuren op tal van gebieden opslaat en door kan sturen naar tal van geïnteresseerdeen.

Vivino oprichter Heini Zachariassen sprak na Bakas over het enorme succes van de ViVino app met dagelijks miljoenen gebruikers. Het team kan op grond van de scans de landelijke voorkeuren voor wijnen zien. Voordeel van ViVino is dat consumenten ratings geven, maar ze hebben toch de cijfers langs de ratings van professionals als Parker en de Wine Spectator gelegd en daaruit blijkt dat de waarderingen van consumenten en professionals redelijk gelijk lopen.

Nieuws

Na de sprekers betrad directeur Eric Welles het toneel en kon het nieuws onthuld worden dat de oude merknaam Jacobus Boelen weer in gebruik wordt genomen voor het topsegment van de gastronomie. ‘We zien dat de top gastronomie in Nederland de laatste jaren trendsettend is en een positieve ontwikkeling doormaakt. Daarom verdient dit segment een aparte en onderscheidende bewerking. Met een exclusief assortiment, wijn en wijn-spijs advisering voor zowel de ondernemer als de sommelier’, aldus Welles. Bijna 300 jaar nadat Johannes Boelen zich in Amsterdam inschreef als ‘Wijncooper’ wordt de naam nieuw leven ingeblazen. ‘Met de nieuwe wijnhuizen die aan het portfolio zijn toegevoegd, zoals Craggy Range, G.D. Vajra, Álvaro Palacios en Valdespino, eigen rayonmanagers en eigen activiteiten en evenementen wil Jacobus Boelen dé partner zijn voor de top gastronomie. Een merk met een rijke historie maar vooral een merk dat zich richt op de toekomst’, vervolgde Welles.

Het assortiment speelt een belangrijke rol bij Jacobus Boelen. ‘Regelmatig zullen er bijzondere vondsten aan het assortiment worden toegevoegd. Het assortimentsboek van Jacobus Boelen is dan ook een levend document’, aldus Corinne Hofland, Purchase- & Portfoliomanager bij Oud Reuchlin & Boelen.

Trento ORB 046De gasten werden hierna getrakteerd op een glas Taittinger en van gerechtjes gemaakt door sterrenchefs Soenil Bahadoer van Restaurant De Lindehof** en Lars van Galen van Restaurant ‘t Lansink*. Een verdieping lager, een paar eeuwen had Jacobus Boelen ook al een schatkamer met wijnen, stonden wijnen uit de schatkamer ter tafel. En een schatkamer was het: Ermitage de l’Orée van Chapoutier 2008 en 2001 en vooral de laatste was verrukkelijk op dronk. Penfolds Grange 2008 en 2010, hier was de eerste de favoriet. Sophia van Craggy Range 2005 uit een Jeroboam en nog veel meer. Dit was puur geluk en dat was ook hetgeen waarmee Adjiedj Bakas zijn betoog eindigde, het gaat tegenwoordig om de economie van het geluk. Jacobus Boelen zet met zijn topproducten geslaagde stappen op dit pad.

Charlotte van Zummeren


Rubriek(en):
Actualiteiten

Gerelateerde berichten


    Hoofdmenu
    error: Copyright 2022 | Winebusiness.nl