Reuring in de NL wijnwereld: Winelife, LFE, DGS en (blind) proeverijen

Terwijl buiten een snerpend koude wind ons teistert, start de Nederlandse wijnwereld na de winter rustig weer op. Een aantal importeurs deden persberichten uitgaan en ander nieuws kwam met de tamtam binnen. Zo is het op de burelen van Winelife een tikkeltje onrustig. Om te beginnen zal het blad niet meer zeven keer per jaar verschijnen, maar nu vier keer. Daarnaast zijn er wat personele problemen. Eén medewerkster zit met een burnout thuis en de hoofdredactrice Van Lokhorst zit ook thuis. Naar verluidt zit zij in een gesprekstraject met haar meerderen. Harold Hamersma heeft enige tijd het hoofdredacteurschap ad interim op zich genomen, maar dat is nu ook weer voorbij. Volgende week schijnt er meer bekend te worden over hoe nu verder.

Importeur LFE maakt een reorganisatie door, waardoor de marketingafdeling in zijn huidige vorm zal verdwijnen. Retail en horeca (Out of Home) worden twee afzonderlijk opererende units met een eigen marketing medewerker. De huidige marketingmanager André Koopman zal nog voor 20% van zijn tijd Corporate Communications blijven doen. Daarnaast gaat hij voor 80%het huidige Out-of-Home team National Accounts versterken als National Accountmanager OOH. En sales- en acquisitiefunctie die hij in het verleden ook wel heeft vervuld. Voor sommige functies is geen plaats meer en met de betreffende personen wordt een traject opgestart. Zo laat CEO Marcel Kerkmeester weten in een brief gericht aan pers en relaties. Als reden wordt opgegeven ‘het doel van deze wijziging in de organisatiestructuur is dat het zal bijdragen aan een nog betere samenwerking met onze klanten. Hiermee hopen we bij te dragen aan onze visie om het beste wijnbedrijf van Nederland te zijn.‘ Waarvan nota.

DGS stuurde een blij persbericht waarin zij bekendmaakt dat een nieuw deel van het distributiecentrum van Delta Wines is opgeleverd. Met een extra oppervlakte van 5.000 m2 is een totale vloeroppervlakte gecreëerd van 20.000 m2, goed voor een capaciteit van 24.500 pallets (15 miljoen flessen wijn).  Delta Wines is de overkoepelende organisatie van DGS WIJN, Coenecoop Wine Traders, Pallas Wines en Global Wine Operations. Gezamenlijk boeken deze bedrijven een omzet van €168,3 miljoen (70 miljoen flessen). Een omzetgroei van 27%, waardoor een uitbreiding van het distributiecentrum hoogstnoodzakelijk was geworden. Aan de omzet te zien is DGS het verlies van 55.000 flessen wijn t.w.v.  100.000 Euro afgelopen zomer te boven gekomen.

De komende tijd zijn er de nodige proeverijen. Maandag trapt Melman Communications af met Vini Bio in Casa 400. Er zijn twee aanbevelenswaardige master classes: orange wines door specialist Simon Woolf en bio champagnes door Jérôme Lefèvre. Well of Wine houdt een overzichtsproeverij in het Carlton Hotel in Den |Haag.

Dinsdag is Borsa vini weer in de Olofskapel van het Barbizon Amsterdam.  Op 12 maar is de Wine Experience dag van De Monnik Dranken in Slot Zeist. 14 maart organiseert Pitch met Perswijn het Wine Regions Event en 15 maart regelde Heleen Schreuder weer Vini di Romagna in Woerden. Op 18 maart arrangeert Udo Goebel een 5 sterren Platters Event in Engelenburg. Tot slot: 27 mei organiseert Fred Nijhuis het Nederlands kampioenschap blind proeven. Hier besteden we de komende tijd meer aandacht aan.

De meeste van deze proeverijen staan apart vermeld op deze site, en anders even rechtstreeks bij de betreffende persoon informeren.

Ik wens iedereen een fijne vineuze lente!

 

ChvZ


Rubriek(en):
Actualiteiten

Gerelateerde berichten


    Hoofdmenu
    error: Copyright 2022 | Winebusiness.nl