Het full service creatief marketingbureau Redmatters heeft een nieuwe merkidentiteit ontwikkeld voor Texels speciaalbier. De Texelse Bierbrouwerij is sinds 1999 actief in de markt van speciaalbieren en is met de lancering van Texels in 2009 uitgegroeid tot een zeer sterk merk. Redmatters brengt vanaf nu verandering in de visuele identiteit die de afgelopen jaren onveranderd is gebleven. Op basis van de herijkte positionering is het marketingbureau met kantoren in Amsterdam en Zeewolde aan de slag gegaan met het vormgeven van de vernieuwde merkidentiteit. Dit uit zich niet alleen in de vernieuwde branding, maar ook in een nieuwe campagne: ‘Proef het eiland. Drink het bier’.
De samenwerking tussen Texelse Bierbrouwerij en Redmatters is niet over één nacht ijs gegaan. De Texelse Bierbrouwerij is meer dan een jaar geleden gestart met onderzoek: wie is Texels, hoe ziet de consument Texels en is de merkidentiteit daar nog passend bij. Vervolgens hebben Texelse Bierbrouwerij en Redmatters tijdens de ontwikkeling van het nieuwe logo bewust gekozen voor een evolutie in plaats van een revolutie. Al jaren herkent men Texels speciaalbier aan het rode schild, met witte letters en de vuurtoren. In de nieuwe uitstraling zijn deze belangrijke herkenningspunten dan ook behouden. Laurens Pot, Marketing Manager bij Texelse Bierbrouwerij licht de evolutie van het merk toe: “Niet alleen onze verpakkingen hebben een nieuwe uitstraling, ook de communicatie is anders. In deze tijd waarin de speciaalbiermarkt nog steeds een enorme groei doormaakt, is het belangrijk dat het unieke karakter van Texels bier nog duidelijker en meer onderscheidend naar voren komt.”
Creatief directeur en oprichter van Redmatters Bert Wisniewski stond ook aan de wieg van de lancering van het merk Texels in 2009 en vertelt hierover: “De mens kiest voornamelijk op basis van emotie en op de automatische piloot. Daarom is er voor Texels goed gekeken naar de merkeigenschappen die eenvoudig, consistent en makkelijk te onthouden zijn. Deze eigenschappen zullen de meeste impact hebben en leiden, wanneer ze worden gezien, tot instinctieve keuzes. Texels speciaalbier is één van de sterke voorbeelden waarbij je ziet dat dit zo werkt. Het eilandgevoel is dat wat dit speciaalbier zo speciaal maakt. De focus daarop zullen we de komende jaren dan ook verder verdiepen. Texels gelooft in haar oorsprong en maakt hier op natuurlijke wijze gebruik van, dat is haar merkkracht.”
Voor het herijkte merk Texels speciaalbier heeft Redmatters in samenwerking met het brand team van de Texelse Bierbrouwerij o.a. het nieuwe logo, de branding, verpakkingen, de website, de campagne met brandmovie en online marketing ontwikkeld. Een mooi voorbeeld van full service anno nu, wat ervoor zorgt dat het merk consistent en sterk in de markt gezet wordt. De nieuwe uitstraling en (online) communicatie is inmiddels uitgerold en zichtbaar in de horeca, in supermarkten en bij slijters.
Bron: pb