Van ORB | Naar Cordier NL

Gastvrij Rotterdam sloeg dit jaar in een light versie met halve bezetting zijn tenten op in Ahoy. Het was er niet minder gezellig om, want iedereen snakt ernaar om weer onder elkaar te zijn. Ook wijnprofessionals. Binnen de wijngroep is er op dit Rotterdamse event een grote rol voor Oud Reuchlin & Boelen (ORB), die op deze beurs bekend maakt verder te gaan als Cordier Nederland. ORB|Cordier bezet drie grote stands, een voor ontrade, een voor offtrade en een voor het nieuwe Champagnemerk Castelnau waar zowel de namen Cordier als ORB zichtbaar zijn.

Nieuw

De naam Oud Reuchlin & Boelen houdt op te bestaan. Dat is iets wat sommigen zeer doet, maar het leven brengt soms keuzes met zich mee en dat kan verrassend goed uitpakken. Philippe Leveau, CEO van Cordier, Bruno Kessler, hoofd-wijnmaker en Robert Eden, co-owner van het bio-dynamische Chateau Maris dat nauw samenwerkt met Cordier, waren alle drie in Rotterdam aanwezig om de introductie van Cordier Nederland te vieren. Ondergetekende sprak met ze, ook met de MD van Nederland, José Olde Olthof.

Organogram

Cordier is onderdeel van het internationale bedrijf InVivo Group dat bestaat uit een groep van partners, investeerders en leveranciers, waaronder de eerste Franse wijncoöperatie Vinadeis, de Bordeaux-bedrijven Cordier en Mestrezat Grand Crus en 23 coöperaties. Cordier beheert nu 25.000 hectares waaronder de regio’s Bordeaux, het zuidwesten van Frankrijk, Languedoc en Rousillon, de Rhône-vallei en Beaujolais. Samen goed voor de productie van meer dan 1 miljoen hectoliter wijn, van instap tot premium. Belangrijkste doel voor Cordier: het opbouwen van een uniek wereldwijd distributienetwerk.

Een grote speler op de markt, maar Philippe Leveau verklaart gelijk ‘De leden, dus de coöperaties, zijn ontzettend belangrijk voor ons. Ze bezitten 11% van de aandelen en bij nieuwe samenwerkingen kijken we ook altijd naar parterships met coöperaties. Zo is bijvoorbeeld het champagnemerk Castelnau een coöperatie waar al banden mee waren en ook ons Argentijnse merk Terres Quero is uit een soortgelijke samenwerking ontstaan’.

Mensen, leden, natuur en verlaging van CO2 uitstoot zijn belangrijk voor Cordier. CO2 uitstoot? Leveau ‘Ja, dat is een axioma voor ons. Op alle 25.000 hectares willen we vermindering van de uitstoot van CO2 en daar zijn we druk met bezig. Torres is erom bekend, maar wij doen het ook.’ Dit beleid gaat verder dan alleen de wijngaarden en de kelders. Ook de reizende personeelsleden dienen hun CO2 te beperken. Wijnmaker Bruno Kessler vertelt dat hij met de trein is gekomen vanuit Bordeaux met een overstap in Parijs. Iedereen die dat weleens in Parijs is overgestapt, weet hoe stressvol dat is. Kessler zit er niet mee ‘Cordier heeft een site waar je je reis met de minste CO2 uitstoot kan uitstippelen.

Ook José Olde Olthof, die de distributie van Cordier doet van vier landen waaronder Nederland en daardoor veel reist, reist in een groene auto en neemt zoveel als mogelijk de trein. ‘Het is wat meer gedoe, maar je kunt wel weer veel werk verzetten in de trein.

Transitie

Olde Olthof is nauw betrokken geweest bij de transitie van ORB. ‘Het is vanaf 1 oktober ook logistiek helemaal rond met aangepaste huisstijl, emailadressen, websites e.d.’. Graag reageert Olde Olthof nog een laatste keer op dat sommigen het zo jammer vinden dat ORB ophoudt te bestaan. ‘Ik heb begrip voor het sentiment en koester onze heritage maar Cordier biedt zoveel nieuwe kansen. ORB dreef mede op de samenwerking met Heineken en daaropvolgend Sligro, maar daar kwam een eind aan. Daardoor kwam de afzet onder druk maar het zorgde er ook voor dat we op zoek gingen naar onze eigen identiteit. De oplossing was ons eigen DNA, namelijk het feit dat we van importeur naar producent waren getransformeerd en hierdoor de beschikking kregen over het steeds verder groeiende portfolio van Cordier van instap tot mainstream naar premium. Onze klanten kopen nu in bij de bron en tezamen met onze partnermerken bieden we een sterk en interessant portfolio. En we staan als management en personeel volledig achter onze moeder en de basis van coöperaties, de mensen en het verminderen van onze CO2 uitstoot. We voelen ons gezegend, het gaat eindelijk weer over wijn!

Chateau Maris

ORB heeft een lange en rijke geschiedenis die ver teruggaat, en die historie blijft gewoon bestaan. Maar de tijd gaat door. Zo ook hier op Gastvrij Rotterdam waar Robert Eden van Chateau Maris aanschuift met een fles La Touge in zijn handen. Hij heeft er zin in. Eden stamt uit een politieke familie waar je U tegen zegt. Grootvader Anthony Eden trok zich aan het begin van de Tweede Wereldoorlog terug uit de regering Chamberlain – die de dreiging van Hitler niet zo zwaar nam -, waarna Churchill in het zadel kwam. De rest is bekend. Robert’s vader John zat in de regering Heath. Robert had op zijn beurt evenwel geen politieke ambities en ging al op zijn zeventiende in de zeventiger jaren de winebusiness in. Hij kocht eind jaren negentig van de vorige eeuw samen met de Amerikaanse sustainable investor Kevin Parker Chateau Maris. De fles La Touge die hij naast zich heeft staan, is de instapper van Maris en met recht de voorbode van de kanonnen die hierna in de range komen. Een hele fijne wijn van de cru La Livinière met syrah, grenache en carignan. De vinificatie op houten ‘eieren’ zorgen voor het behoud van fruit en dat is goed te merken. Niet zomaar een slobbertje; dit is WIJN met zachte tannines, structuur en fruit, diep, donker en cassisfruit.

Maris werkt sinds 1997 bio-dynamisch volgens het boekje. Hierbij is het ritme van de zon, maan, planeten en sterren bepalend voor de oogst, het zaaien en het wijnmaken. Maris geldt als een voorloper op het gebied van duurzame landbouw. Zo is de chais – de wijnmaakkelder – als eerste in de wereld gemaakt van hennep. Hennep is een organisch materiaal dat CO2 verbruikt. Door de plantaardige materialen blijft de chais op temperatuur, er is geen koeling of verwarming nodig. Chateau Maris is grotendeels zelfvoorzienend: de opgeslagen CO2 wordt gebruikt en zonnepanelen leveren de elektriciteit. Parker’s Wine Advocate is gek van de wijnen van Chateau Maris en waardeert ze steevast boven de 90 punten. Wine Spectator noemt ze outstanding wines. Chateau Maris siert de wijnkaart van menig toprestaurant.

Hoe belandde Robert Eden bij Cordier? ‘De opbrengst van de 50 hectares die we hebben gaan naar de 5 Chateau wijnen. Ik werd benaderd of ik organische instapwijnen kom maken, maar daar had ik geen volume voor. Toen heb ik Cordier – destijds onder een andere naam – benaderd en help ik hen sindsdien bij de productie van de organische instaprange Maris. Zij helpen mij vervolgens met de distributie van de Chateauwijnen. Een match made in heaven wat mij betreft.’ Robert Eden haast zich hierna weg omdat hij een masterclass gaat geven over terroir, helemaal zijn ding. ‘Wist je dat het terroir in de Languedoc duizenden jaren oud is?’ En weg is hij.

Naast Chateau Maris werkt Cordier nog samen met zo’n dertig andere Domaines en Chateaux.

Canei

En zo komen er meer konijnen uit de hoed met de komst van Cordier. Bruno Kessler heeft zich persoonlijk beziggehouden met het opfrissen van het merk Canei. Kessler is een slimme wijnmaker met oog voor marketing. De druiven komen nu van Emilia Romagna, terwijl ze eerst uit Puglia kwamen. ‘De druiven en de wijn zijn nu een stuk frisser. Het suikergehalte is bijna gehalveerd, terwijl Canei nog steeds een licht aangenaam zoetje heeft.’ The proof of the pudding is in the eating: Kessler drinkt zelf namelijk graag Canei ‘Aan het eind van een zware werkdag drinken we met de collega’s bij voorkleur een Canei on the rocks.’ De fles en het label heeft Kessler ook veranderd. Lichtere fles en een lichter, vrolijker uiterlijk.

Wijnmaker Kessler staat aan de basis van meer innovaties. Zo ontwikkelde hij met Café de Paris, een van de grootste Sparkling merken van Cordier, een hybride product van wijn en bier. Citrusschillen weken in de mousserende wijn (maceratie), waarna er hop geinfuseerd wordt voor de aangename bittere smaak. Deze ‘Café de Paris Foliz’ Blond, Wit en Rosé worden gebotteld in kenmerkende bierflessen. Andere belangrijke merken zijn Mythique – Vin de France én terroirs uit de Languedoc – Le Val én Slurp; overgenomen van onze landgenoot Ilja Gort. ‘Cordier maakt de Slurp wijnen met druiven van de eigen coöperaties uit de Languedoc en Côte de Gascogne. Het zijn toegankelijke, fruitige en (h)eerlijke no-nonsense wijnen.’ Kessler is een drukbezet man en gaat direct na ons gesprek terug naar Bordeaux. Met de trein.

Cordier NL

Van het team van Cordier en Cordier NL gaat een enorme energie uit die besmettelijk is. Philippe Leveau, Bruno Kessler, Robert Eden het hele team van Cordier Nederland bruisen van de dadendrang. Zeg nu zelf, wie wil er nu geen beleid dat erop is gericht dat coöperaties en mensen er beter op worden en de CO2-uitstoot vermindert? Dat ook nog met wijnen die van instap tot de top gewoon deugen. Iedereen toch? Cordier NL timmert overtuigend aan de weg.

 

Charlotte van Zummeren

 

Foto: Philippe Leveau & José Olde Olthof @skyrr Tony Perez

 

 


Rubriek(en):
Actualiteiten
Hoofdmenu
error: Copyright 2022 | Winebusiness.nl