Vignamaggio

Vignamaggio: Renaissance in een glas

 

mona-lisaDoor Charlotte van Zummeren

 

Toscane, Chianti Classico en geschiedenis gaan hand in hand. De historie speelt natuurlijk ook een grote rol. Dit is de streek van de Renaissance, de vorsten en de kunsten. Dit is ook het land van Leonardo da Vinci ‘he lived very close to our winery’, aldus Carla Bani, exportdirecteur van Vignamaggio. Het landschap op de achtergrond van de Mona Lisa is het uitzicht vanaf de winery. Een 150 hectare groot estate in het hart van de Chianti Classico. Op dezelfde natuur keek de befaamde schilder/uitvinder uit en tot op de dag van vandaag kunnen we daarvan genieten. Op het schilderij en in het echt.

 

Geschiedenis

Vignamagggio gaat eeuwen terug. ‘The winery exist from 1404’ en van die tijd is zelfs nog een brief bewaard gebleven van Amidio Gherardini, de toenmalige adellijke eigenaar, waarin hij een bestelling van wijn bevestigd. Mona Lisa is de dochter geweest van deze Gherardini en Vignomaggio is daar duidelijk trots op. Haar volledige naam was Lisa Gherardini del Gioconde, beter bekend als La Giocanda. De huidige eigenaar van Vignamaggio is Gianni Nunziante, hij kocht de winery en de renaissance villa in 1988 en heeft het wijnbedrijf gemoderniseerd met nieuwe persen, RVS tanks en ontelbare Franse barriques. Het bedrijf maakt jaarlijks zo’n 220.000 flessen en Poot Agenturen is in Nederland de vertegenwoordiger.

 

Op een prachtige zonovergoten voorjaarsdinsdag in Amsterdam ontvangen Judith Poot, Sara Channell en Carla Bani het journaille in restaurant Bussia, om de hoek bij Hotel Pulitzer. ‘We willen de wijnen van Vignamaggio wat meer onder de aandacht brengen. In Italië zijn ze bekend en geprezen. In Nederland is het wat lastiger om Chianti Classico onder de aandacht te brengen’, vertelt Judith Poot. Dat zal alles te maken hebben met de spotgoedkope Chianti’s in de supermarkten, die niet de meest kwalitatieve sangioveses leveren. Het valt voor te stellen dat de druif daardoor devalueert. Terwijl het zulke mooie wijnen kan bieden, juist met die eigenheid waar tegenwoordig zo om gevraagd wordt.

 

Monna of Mona Lisa?

mei 006De proeverij begint met een verticale tasting van de Castello di Monna Lisa Chianti Classico Riserva. De jaren 1998, 1999, 2001, 2006 en 2007 staan ter tafel. Deze cuvee wordt alleen in de beste jaren gemaakt van zo’n 90% sangiovese met wat cabernet en merlot. Het zijn krachtige wijnen met mooi bosfruit en houttonen. De vroegste jaren zijn het meest op dronk, maar ook de jongere jaren zijn zeer representatief. Deze lijn laat zien wat een potentie de sangiovese heeft als oplegwijn. In Italië gaan ze als zoete broodjes over de toonbank, net zoals de overige wijnen van het bedrijf. ‘we sell one third of our Wines in Italy’. Carla Bani is nu in Nederland om de wijnen te promoten en reist veel over de wereld ‘more and more to China’. Waar ze ook komt, vertelt ze, wordt ze geconfronteerd met vragen over Berlusconi ‘I will love the day he is gone, I have a special bottle in my cellar to celebrate that’.

Bij de lunch worden de andere wijnen van Vignomaggio gepresenteerd. De zijdezachte Vignamaggio Terre di Prenzano Chianti Classico 2007 begeleidt de risotto met lam en waterkers. De Gherardino Chianti Clssico 2008 staat ernaast. Een complexe, volle, warme wijn. De topcuvee Cabernet Franc Toscane IGT 2007 begeleidt de runderentrecôte met asperges. Een intense wijn met een lange afdronk, een bommetje rood fruit in harmonie met de effecten van de twee jaar durende houtrijping. Blijkbaar een meer populaire wijn dan bijvoorbeeld de Ornellaia. Bij de kaas komt de Monna Lisa 2006 terug. Geheide vraag was natuurlijk: waarom Monna? ‘Her name was Lisa, monna is short for madonna’.

 

Tot slot

mei 004Het fascineert ook hoe Mona Lisa tot op de dag van vandaag de gemoederen bezig houdt. Een cold case team probeerde onlangs haar graf geopend te krijgen om duidelijkheid te krijgen of Lisa Gherardini werkelijk Mona Lisa was. Dit leidde tot een storm van protesten van onder ander de Strozzi familie. De huidige nazaten van dit zeer oude adellijk geslacht maken ook wijn in o.a. San Gimignano en is trots op de familieband met Mona Lisa. Is iedereen in Chianti Classico familie van Mona Lisa? ‘That is perfecty possible. It is a reasonable small area and people married with eachother’. Vignamaggio maakt mooie, redelijk betaalbare wijnen, variërend in prijs van twaalf tot zestig Euro. Het zou zo mooi zijn als consumenten in Nederland de kwaliteits sangiovese zouden ontdekken. Misschien dat de Mona Lisa daarbij kan helpen, want haar kent tenslotte iedereen.

 

http://www.pootagenturen.nl


Rubriek(en):
Archief

Gerelateerde berichten


    Hoofdmenu
    error: Copyright 2022 | Winebusiness.nl