Wijnen van de Lidl voor Pasen

Paaswijnen bij de Lidl

LidlAl eerder berichtte winebusiness.nl over een actie van supermarkt Lidl met wijnen. September 2014 mengde de Lidl zich in de ‘strijd’ om de hogere wijnen. Sommelier Jan-Willem van der Hek koos de wijnen en gaf adequate uitleg in een keurige en fleurige folder. Er was voor Franse wijn topwijnen gekozen omdat Franse wijnen volgens hem een voorbeeld zijn voor vele andere wijnen.

De actie was een succes en het artikel op winebusiness.nl Wijnen bij de Lidl wordt tot op de dag van vandaag frequent gelezen. Met de Kerst van 2014 herhaalde Lidl deze actie en toen met meer internationale wijnen. De Lidl heeft nu voor Pasen wederom een aanbod van hoog tot laag. De Duitse supermarktketen is een snelgroeiend bedrijf in Nederland. Vierhonderd filialen in het gehele land en een hoofdkantoor in Huizen met 300 medewerkers.

Op het gebied van de wijn is het aanbod aanzienlijk minder dan dat van de Albert Heijn, maar dat geldt ook de gehele range van producten van beide aanbieders. AH heeft tienduizenden producten in het assortiment, de Lidl dertienhonderd. Toch roert de supermarkt zich voortvarend op de wijnmarkt in Nederland.

Wellicht ten overvloede: In Frankrijk, Zwitserland en België is het normaal om hoge wijnen in de supermarkt te kopen, je staat er als bezoeker vaak versteld van welke wijnen daar worden aangeboden. In Nederland wordt 85% van het wijnaanbod via de supermarkt verkocht, maar dit betreft in het algemeen bescheiden wijnen. In een aparte folder worden de Paaswijnen aangeboden die sommelier Jan-Willem van der Hek heeft geproefd en beoordeeld. Bij de wijnen staan tips van kok Ramon van der Beuk voor wat er bij te eten. Het is een breed aanbod uit voornamelijk Frankrijk, maar ook bijvoorbeeld Chili en Italië. De wijnen zijn ook in via het web aan te kopen: Lidl

Er zit een mooie 2013 Pinot Gris uit de Elzas bij van J.P.Muller en een fruitige Bourgogne Aligoté 2013. Beide wijnen kosten iets meer dan 5 Euro. Aanrader is een zeer soepele en fruitige – bij voorkeur licht gekoeld drinken – Côtes du Rhône met de toepasselijke naam Fruité. En deze belandt in je tas voor drie voor een tientje. In het hogere segment is er een Sancerre 2013 van Cellier de Saint Jean (€ 8,99) en een wat rijpere Givry 2007 van Domaine de la Grangerie (9,99). Goed gekoeld drinken is hier het adagium, anders krijgen de – te – rijpe tonen de overhand. Interessante toevoeging is de Pinot Noir uit 2009 van Sieur d’Arques. Deze chardonnay producent maakt niet onverdienstelijke, sappige pinots met een fruit gedomineerd karakter.

De selectie inclusief de mousserende riesling telt vijfentwintig wijnen en dat zijn er teveel om hier allemaal op te noemen. In de brochures worden ze allemaal goed omschreven en dit materiaal is uiterst leesbaar, plezierig en informatief. De website hierboven biedt ook alle informatie. Lidl zal de wijnen wel her en der vandaan plukken, maar waar? Daar kom je niet achter. Wat blijft is dat Lidl zich duidelijk roert op de wijnmarkt. Winebusiness.nl blijft het volgen.

Charlotte van Zummeren


Rubriek(en):
Proeverijen

Gerelateerde berichten


    Hoofdmenu
    error: Copyright 2022 | Winebusiness.nl