Wijnverkoop via internet booming

Jaarlijks gaat er zo’n 1,5 billion – is 1 miljard – euro om in de totale wijnverkoop in Nederland. Zeventien miljoen inwoners consumeren per jaar gemiddeld 20,3 liter wijn per persoon. Het overgrote deel van deze wijn wordt in supermarkten verkocht. Maar wijnverkoop via internet is in Nederland sterk in opmars. Wijnjournaliste Charlotte van Zummeren van winebusiness.nl deed onderzoek naar de internetverkoop van wijn in Nederland. De meest succesvolle internetverkoop van wijn wordt gedaan door bedrijven die geen fysieke winkels hebben. De meeste kansen in de toekomst liggen vooral bij verkoop van kwaliteitswijnen via internet. Naar schatting tien procent van de wijnverkoop aan consumenten loopt inmiddels via het web en zal de komen jaren verder toenemen. Gemak is de belangrijkste motivatie is van de internetklant. Internetconsumenten blijken ook trouw: na een eerste bestelling blijft men online bestellen en vaak zelfs bij de oorspronkelijke verkoopsite.

Verkoop via internet

Hoewel officiële cijfers over de verkoop van wijn via internet nog moeilijk te verkrijgen zijn, melden diverse betrokkenen in de branche dat dit tussen de vijf en twaalf procent van de totale wijnverkoop zou zijn. Dit blijkt uit gesprekken van Van Zummeren met meerdere grote importeurs. Naast de verkoop in supermarkten, gaat twintig procent van de in Nederland verkochte wijn via slijterijen, wijnwinkels en dus internet. Er wordt aangenomen dat deze kanalen een totale omzet hebben van zo’n 500 miljoen euro. (Wetende dat de gehele Nederlandse markt 1500 miljoen beslaat (Bron: Product Board Wine) en 80 procent in totaal via supermarkten wordt verkocht.)

De omvang van de markt is voor wijnboeren, wijnwinkels en internet interessant. Internet vervult voor deze groep een belangrijke positie, omdat vrijwel alle consumenten daar toegang tot hebben. Vijf tot twaalf procent van de wijn-, port- en sherryverkoop vindt plaats op het internet. Dat staat gelijk aan ongeveer 75 tot 180 miljoen euro per jaar. Daarnaast is gebleken dat de verkoop van wijn via supermarktwebsites gering is. De meeste verkoop gaat via websites als die van de Wijnbeurs en Wijnvoordeel.nl. Over het algemeen scoren websites van aanbieders zonder fysieke winkel momenteel het beste in de markt.

Hogere segment

Van Zummeren komt in haar onderzoek tot de conclusie dat een nieuwe site gericht op het hogere segment, de meeste kans van slagen heeft, aangezien het lagere segment al wordt ingevuld door websites als Wijnbeurs en Wijnvoordeel.nl. Tien procent van het totaal aan consumenten – de zogeheten connaisseurs- gaat voor de wat duurdere wijnen. Deze groep bedekt dus tien procent van de internetmarkt (Bron: Research International Rapport Wijn Kwantitatief 2005, pagina 3). Dat houdt in dat het potentiële marktaandeel voor een wijnwebshop gericht op connaisseurs, zo’n 7,5 tot 18 miljoen euro is. Volgens het onderzoek moet zo’n website dan wel aan de volgende eisen voldoen: goede vindbaarheid, gemak en – uiteraard- onderscheidende wijnen van het offline aanbod.

Over Charlotte van Zummeren

Van Zummeren is de initiatiefneemster van het platform winebusiness.nl, welke onlangs volledig vernieuwd is. Winebusiness.nl is een informatieve nieuwssite voor zowel de wijnprofessional als de geïnteresseerde consument. Van Zummeren behaalde in november 2015 haar Weinakademiker titel met een onderzoek naar de kansen in de Nederlandse markt voor wijnwebshops. Het diploma werd uitgereikt in het Oostenrijkse Eisenstadt. Charlotte van Zummeren is tevens registervinoloog en gastronoom sommelier.


Rubriek(en):
Actualiteiten

Gerelateerde berichten


    Hoofdmenu
    error: Copyright 2022 | Winebusiness.nl