Met 319,2 miljoen liter lijkt het exportvolume van 2020 op dat van het lastige jaar 2019, ondanks een exportverbod van vijf weken en ernstige obstakels bij de haventerminal van Kaapstad als gevolg van COVID-19. Het volume is te danken aan de goede oogst van 2020 en aan het herstel van de wijngaarden na de droogte die in de wijnbouwgebieden van Zuid-Afrika heerste van 2015 tot 2018. Ondanks de problemen nam de totale waarde van onze export met 7,7% toe tot 9,1 miljard rand; de exportwaarde van verpakte wijn steeg met 8,3%. Landen waar een goede groei in waarde zichtbaar was, waren onder meer het Verenigd Koninkrijk (28%), Nederland (19%), Zweden (17%) en de VS (12%).
Ook voor bulkwijn was de handel gunstig, met een waarde die met 5% toenam tot 1,9 miljard rand en een volume dat met 3,7% steeg tot 181,5 miljoen liter. Het VK liet een waardegroei van 13% zien, terwijl Denemarken en Finland een indrukwekkende stijging van respectievelijk 27% en 29% toonden. De groei voor de VS en Canada lag zelfs op 338% en 84%.
Ondanks een daling van het volume voor wijn in het lagere prijssegment doet het ons goed te zien dat de groei in het hogere segment doorzet; wijn met een prijs van 40 rand of meer per liter groeit gestaag in waarde en volume. En ook al vormt het superpremiumsegment nog maar een relatief klein deel van het totale Zuid-Afrikaanse wijnvolume, het aandeel ervan nam met 37% toe. Deze groei in de hogere segmenten laat de vruchten zien van de inspanningen van Wines of South Africa (WoSA) om hoger geprijsde kwaliteitswijnen te promoten.
Voor wijn van de twee bekendste Zuid-Afrikaanse druivenrassen, chenin blanc en pinotage, zagen we een goede groei in exportwaarde: respectievelijk 13% en 12%. Chenin blanc is met een totaal exportvolume van 48,9 miljoen liter tevens ons meest geëxporteerde druivenras. De categorie Cap Classique blijft met 17% een flinke groei vertonen, wat aantoont dat buitenlandse markten de waarde en kwaliteit van deze sterke categorie erkennen.
Siobhan Thompson, CEO van WoSA, zegt: ‘Het jaar 2020 zal in de geschiedenisboeken waarschijnlijk worden bijgeschreven als een van de moeilijkste jaren voor de wijnindustrie. Ondanks dat hebben we ons weten aan te passen en naar creatieve mogelijkheden gezocht om contact te houden met onze partners. Er waren uitgebreide campagnes, zowel online als op social media. Voorbeelden zijn #SpectacularSouthAfrica; onze virtuele seminars onder de noemer Insider Sessions; de oprichting van het Cape Export Network-platform in samenwerking met onze partners bij Wesgro en de door derden georganiseerde campagne #SaveSAWine. Zo konden we de moeilijke positie van de Zuid-Afrikaanse wijnindustrie breed onder de aandacht brengen, en we kregen ongelooflijk veel steun van handel, importeurs en consumenten over de hele wereld. We zijn iedereen die ons heeft gesteund verschrikkelijk dankbaar en we hopen dat ze er nog een poosje mee doorgaan, aangezien er op dit moment opnieuw een verbod geldt voor plaatselijke wijnhandel.’
We weten niet wat de toekomst in petto heeft voor de Zuid-Afrikaanse wijnindustrie, maar de veerkracht die eerder werd getoond, biedt ons houvast. Onze marktmanagers gaan door met het zoeken naar kansen voor de promotie van Zuid-Afrikaanse wijn in onze belangrijkste markten, waarbij de nadruk ligt op bewustwording van de kwaliteit van onze wijn, om zo het imago ervan te verbeteren. We blijven hopen dat persoonlijk contact met geïnteresseerde doelgroepen later dit jaar weer mogelijk is, als de situatie is gestabiliseerd en het risico voor alle partijen flink is afgenomen. We vertrouwen erop dat de wijnindustrie én het ongeëvenaarde wijntoerisme dat daar bij hoort uiteindelijk op normale sterkte terug zullen keren en ons prachtige land weer in de spotlights zullen zetten.
Bron: pb